Natos stående minröjningsstyrka besökte Visby

I helgen besökte en av Natos stående minröjningsstyrkor och det svenska bidraget minröjningsfartyget HMS Kullen Visby hamn. Styrkan har precis avslutat övningen Open Spirit 25
i Litauen, där man lokaliserat och oskadliggjort flera historiska minor.
– Det har gått en del sjö de senaste veckorna, så det är skönt att det inte gungar i några dagar, säger Furir Filip, motorman HMS Kullen.

Fartyg från Sverige, Belgien, Estland, Norge, Nederländerna, Tyskland och Frankrike ingår just nu i Natos stående minröjningsstyrka, SNMCMG1.
Fartyg från Sverige, Belgien, Estland, Norge, Nederländerna, Tyskland och Frankrike ingår just nu i Natos stående minröjningsstyrka, SNMCMG1.
Fartyg från Sverige, Belgien, Estland, Norge, Nederländerna, Tyskland och Frankrike ingår just nu i Natos stående minröjningsstyrka, SNMCMG1. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
Fänrik Anton, navigationsbefäl HMS Kullen, inventerar och förbereder fartygets sjökort inför den kommande operationen Baltops 25.
Fänrik Anton, navigationsbefäl HMS Kullen, inventerar och förbereder fartygets sjökort inför den kommande operationen Baltops 25. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
I slutet av maj 2025 besökte en av Natos stående minröjningsstyrkor och det svenska bidraget minröjningsfartyget HMS Kullen Visby hamn. Styrkan har precis avslutat övningen Open Spirit 25
i Litauen, där man lokaliserat och oskadliggjort flera historiska minor.
Kommendör Martin Göth besöker HMS Kullen 
i Visby. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten
Örlogskapten Cecilia Eklund, fartygschef HMS Kullen, samlar besättningen på halvdäck.
Örlogskapten Cecilia Eklund, fartygschef HMS Kullen, samlar besättningen på halvdäck. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten

Tre veckor efter losskastningen från Berga gör HMS Kullen och Natos stående minröjningsstyrka SNMCMG1 ett hamnbesök i Visby. Tillsammans med styrkans övriga fartyg passar HMS Kullen på att fylla på förråden av mat, bränsle och reservdelar. Dessutom får besättningen möjlighet till några dagars återhämtning.

– Det är skönt att kunna sätta på telefonen, prata med familjen och säga hur man mår, säger furir Filip, motorman, HMS Kullen.

Väldigt skönt
att lägga till

I maskinrummet kontrollerar han tillsammans med kollegan Elsa remspänningen på remmarna till drivlinan.

I slutet av maj 2025 besökte en av Natos stående minröjningsstyrkor och det svenska bidraget minröjningsfartyget HMS Kullen Visby hamn. Styrkan har precis avslutat övningen Open Spirit 25
i Litauen, där man lokaliserat och oskadliggjort flera historiska minor.
Motormännen Elsa och Filip kontrollerar remspänningen på remmarna till drivlinan. Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten

– Det är en av många kontroller som vi gör regelbundet och just remspänningen passar
vi på att kontrollera när fartyget ligger till kaj och drivlinan är urkopplad, säger furir Filip.

För att kunna verka 24 timmar om dygnet till sjöss går besättningen ett vaktsystem där den ena halvan arbetar i sex timmar medan den andra återhämtar.

– Till sjöss träffas hela besättningen bara 20 minuter per dag vid vaktavlämning – och då är man antingen nyvaken eller trött. Nu till kaj får vi äntligen chansen att umgås ordentligt. Det är kul, säger furir Filip.

Hans motormanskollega Elsa uppskattar också dagarna till kaj, fast av en delvis annan anledning.

– Min största utmaning när vi är länge till sjöss är att jag är ganska introvert. Så jag blir dränerad av att det är folk runt mig hela tiden och att inte få prata med nära och kära. Jag försöker motverka det genom att ta mikropauser när jag rondar eller gör någon pysslig grej i maskin. Så det är väldigt skönt
nu när vi lagt till och kan sätta på telefonen och ringa hem. Och att komma iland och få en stund för mig själv, säger Elsa, motorman, HMS Kullen.

Övervakar kritisk undervattensinfrastruktur

Parallellt med övningar som Open Spirit 25 fortsätter styrkan att övervaka Östersjöns kritiska undervattensinfrastruktur inom ramen för operation Baltic Sentry, som syftar till att avskräcka en eventuell motståndare från att sabotera kritisk undervattensinfrastruktur.

Under hamnbesöket genomförs också möten inom styrkan inför den kommande multinationella operationen Baltops 25.

I slutet av maj 2025 besökte en av Natos stående minröjningsstyrkor och det svenska bidraget minröjningsfartyget HMS Kullen Visby hamn. Styrkan har precis avslutat övningen Open Spirit 25
i Litauen, där man lokaliserat och oskadliggjort flera historiska minor.
Standing NATO Mine Countermeasures Group 1:s tygmärke Foto: Ola Jacobsen/Försvarsmakten

– Det är givande att träffa de andra fartygscheferna inom styrkan och få tillfälle att diskutera den gångna och kommande verk-samheten. Det är viktigt med den personliga kontakten och spännande att höra från de andra fartygscheferna hur de arbetar. Kulturen inom styrkan är öppen, vi stödjer varandra och utvecklas tillsammans, säger örlogskapten Cecilia Eklund, fartygschef HMS Kullen.

Förbereder inför Baltops 25

Under dagarna till kaj i Visby passar fänrik Anton, navigationsbefäl HMS Kullen, på att inventera och förbereda fartygets sjökort inför den kommande operationen Baltops 25. Han har en bakgrund som specialistofficer och röjdykare, och avslutade officersprogrammet lagom till HMS Kullens deltagande i Natos stående minröjningsstyrka.

– Vi har inga dykare ombord på HMS Kullen men min bakgrund som röjdykare och dykofficer har varit till nytta när vi har samverkat med dykarna på de belgiska, franska och tyska fartygen, säger fänrik Anton.

Anton har varit verksam i Försvarsmakten de senaste 16 åren.

– Den är påtagliga känslan av att vara en del av natofamiljen är ny för mig. När vi förtöjer tillsammans är vi kompisar bara genom att vara i flottan och i Nato, det är kul.