Försvarsmakten på Stora Nolia

Lördagen den 2 augusti startade den årliga Stora Noliamässan i Piteå. Under mässans nio dagar finns samtliga tre förband i Norrbotten på plats, det vill säga Artilleriregementet, A 9, Norrbottens flygflottilj, F 21 och Norrbottens regemente, I 19.

Översikt av monter 2005 på Nolia där Försvarsmakten höll till,
Översikt av monter 2005 på Nolia där Försvarsmakten höll till,
Översikt av Försvarsmaktens monter under Stora Noliamässan i Piteå. Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten
Sofia Kempe, rekryteringskoordinator vid F 21, informerar besökare om hur det är att vara anställd inom Försvarsmakten. Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten
David Bergmark, A 9, på Stora Nolia,
David Bergmark, A 9, förevisade Archer under mässan. Detta tillsammans med Toni Gustafsson som också svarade på frågor kring artilleripjäsen. Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten
Flottiljchefen Fredrik Bergman samtalar med intresserad monterbesökare. Foto: Viktoria Välilä/Försvarsmakten

Varje år besöks Stora Nolia i Piteå av ungefär 120 000 besökare, vilket gör mässan till en av Sveriges största. Mässan är uppbyggd med montrar både innom- och utomhus och har utställare från många delar av landet. Mässan beskrivs inte bara som en utav Sveriges största mässa, utan också som en musikfest och en stor ungdomssatsning. Från Försvarsmakten representerades förbanden från Luleå och Boden i monter U2005. Även Försvarsmaktens hundenhet och Sjövärnskåren fanns på plats.

F 21, I 19 och A 9 höll till under samma monter, vilket är en relativt ny satsning då de olika förbanden oftast brukar ha varsin monter. Att man numera ha slagit ihop förbanden och därmed ger en enad bild av förbanden i norra Sverige upplever rekryteringskoordinatorn Sofia Kempe enbart som positivt:
— Jag personligen tycker att det är mycket bättre när vi visar upp oss såhär tillsammans, vi lär oss av varandra och visar att vi har ett bra samarbete här i norr.

Budskapet inför mässan
Budskapet inför årets mässa var på förhand inte tänkt att handla enbart om rekrytering. På grund av mässans målgrupp med ett övertag av äldre besökare, så valde man från Försvarsmaktens sida att se mässan som en chans för allmänheten att ställa frågor kring Försvarsmakten och vad som händer i omvärlden. Lite överraskande riktades dock de flesta av besökarnas frågor ändå in på rekrytering och hur man söker till GMU, grundläggande militär utbildning. En inriktning som var lite oväntad för Sofia Kempe och hennes kollegor i monter U2005.
—  Intresset för rekrytering och hur man söker till GMU har varit oväntat stort, besökarna vill veta hur man gör när man söker och vilka möjligheter som finns, en positiv överraskning med andra ord, sa rekryteringskoordinatorn på F 21 och fortsatte: 
— Det har varit ett par mycket trevliga och givande dagar på Nolia, trots den något ibland tryckande värmen. Vi har haft många bra möten med intresserade människor där vi har fått berätta vad Försvarsmakten kan erbjuda för såväl den enskilda personen som för Sverige som nation, sa Fredrik Bergman, flottiljchef F 21

Bakom Försvarsmaktens monter finns det senaste inom artilleri uppställt, nämligen artilleripjäsen Archer. En pjäs som lockar både unga och gamla. De yngre vill mer än gärna provsitta i hytten, medan de äldre vill veta mer ingående om pjäsens alla funktioner. Intresset var alltså stort för Archer vilket gjorde att Toni Gustafsson, förevisare av pjäsen under mässan, fick några hektiska dagar.

— Det har knappt varit en lugn stund hittills, vilket bara är roligt. Den vanligaste frågan är hur långt pjäsen kan skjuta, många blir väldigt förvånade när jag berättar att den har en räckvidd på 50 kilometer, avslutade Toni Gustafsson.