Med öga för tekniken

- Nya stridsfordonsmekaniker utbildas i Boden

Nu har vinterns utbildningsverksamhet kommit igång på allvar vid I 19. I Arvidsjaur har Vinterenhetens kurser startat med bland annat grundläggande vinterutbildning för specialistofficerare. Men alla utbildningar handlar inte om vinter och kyla, på mekanikerskolan i Boden utbildas just nu stridsfordonsmekaniker.

Under de första dagarna har det handlat om bandaggregatet med allt vad det innebär.
Under de första dagarna har det handlat om bandaggregatet med allt vad det innebär.
Under de första dagarna har det handlat om bandaggregatet med allt vad det innebär. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Andreas Näs lossar alla fästpunkter innan drivenheten ska lyftas ur.
Andreas Näs lossar alla fästpunkter innan drivenheten ska lyftas ur. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Alla manualer och instruktionsböcker finns numera digitalt, det har både för- och nackdelar, relativt enkelt och billigt att göra uppdateringar och förändringar men hur fungerar det ute i fält i snö och kyla.
Alla manualer och instruktionsböcker finns numera digitalt, det har både för- och nackdelar, relativt enkelt och billigt att göra uppdateringar och förändringar men hur fungerar det ute i fält i snö och kyla. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Utbildningen som startade måndagen den 13 januari är en fyra veckor lång teknikutbildning på chassit på stridsfordon 90. Det är Försvarmaktens tekniska skola i Halmstad som står för utbildningen som är utlokaliserad till mekanikerskolan på I 19 med kurschef och lärare från orten. På det sättet slipper man stora kostnader i form av resor och logi för elever och instruktörer. Totalt tolv elever går utbildningen, både heltids- och deltidstjänstgörande soldater. De flesta av eleverna har under hösten gått den tio veckor långa grundutbildningen mark/mekanik.
– Vi har brist på teknisk personal organisationen så tolv nya mekaniker är så klart ett mycket välkommet tillskott, berättar kapten Erik Grönberg, en av lärarna på kursen.

Lång utbildning
Att utbilda sig till mekaniker på stridsfordon 90 tar inte enbart fyra veckor, man ska först gå grundutbildningen mark/mekanik på tio veckor, sen är det chassiutbildning fyra veckor, utbildning på tornet fem veckor och några andra delutbildningar som till exempel sambandssystem, garageförarbevis och bärgare.
– Det handlar nog om cirka sex månader innan man ens har behörighet att börja skruva, säger löjtnant Christer Haglund, teknisk officer vid utbildningsstödsenheten och kurschef.

 Utbildningen varvas mellan teori och praktik och de första dagarna har handlat om bandaggregatet med allt vad det innebär. Under fredagen var det dock dags att lyfta ur drivenheten. Drivenheten består av motor, växellåda, styrning och bromsar i ett paket.
– Det här är jätteroligt, jag har alltid varit intresserad av teknik och skruvat i allt sedan jag var liten, berättar Marcus Palmqvist, deltidssoldat från Undersåker utanför Åre i Jämtland.

 Ville utveckla mig
– Jag gjorde lumpen 2001 på ingenjörbataljonen här på I 19. Efter det har jag arbetat inom vårt familjeföretag i åkeribranschen där jag ansvarat för service och underhåll av våra maskiner och fordon. Jag har alltid varit försvarsintresserad och i många år har jag engagerat mig i Hemvärnet som bland annat bandvagnsinstruktör, sedan har jag väl känt att jag ville utvecklas och när möjligheten att bli deltidssoldat kom tog jag chansen.

Specialistofficer är målet
Marcus är just nu skytt på stridsfordon 90 på 1921:a pansarskyttekompaniet.
– Jag gick den grundläggande vagnsutbildningen i fjol, men jag har hela tiden velat fördjupa mig i tekniken bakom. Nu ska jag utbilda mig till mekaniker på stridsfordon 90, men siktet är högre ställt. Jag vill söka den anpassade specialistofficersutbildningen, ASOU. Målet är att bli specialistofficer inom teknisk tjänst, säger Marcus.

 En annan av eleverna är Andreas Näs, soldat på driftstödsgruppen vid ledning- och understödskompaniet.
– Så här långt verkar det vara en intressant kurs, det är massor av nya saker att lära sig. Jag ser redan nu fram emot när man är utbildad och få börja skruva på riktigt, säger Andreas.

 Under andra veckan fortsätter utbildningen vagnens olika delsystem, det är bränslesystem, smörjsystem, kylsystem, inlopp- och avgassystem samt transmission och hydraulik.