Från skolbänken till linjen

Förra veckan fanns 211:e stridsflygdivisionen på plats i Uppsala. I veckan är det 212:e stridsflygdivisionen som tagit över stafettpinnen. En av dem som ser till att piloterna har startklara flygplan att sätta sig i är flygteknikern Elin Redmo.

Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten
Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten

Stridsflygplanet Jas 39 Gripen fascinerar många. För Elin Redmo väcktes intresset redan för några år sedan.

−Jag jobbade som insatsskyttesoldat på F 17 och under våra ronder gick vi förbi flygplanen. Jag tyckte de var så häftiga och ville förstå hur maskinen fungerar.

Men innan siktet ställdes in på att bli flygtekniker hann Redmo även med P 7.

− Jag arbetade som skyttesoldat och hade en specialbefattning som stabsassistent på bataljonstaben. Men efter några år som soldat ville jag komma vidare och bestämde mig för att bli flygtekniker och det känns helt rätt. 

Efter att ha läst specialistofficersutbildning med inriktning mot flygtekniker under ett och halvt år har Elin Redmo nu börjat på F 21.

− Jag har aldrig känt att jag passat in i södra Sverige och ville därför prova något nytt. Jag trivs jättebra på F 21 och kollegorna är hur trevliga som helst.

Eftersom säkerheten är A och O genomför alla nyexaminerade flygtekniker först ett år av praktik under handledning.

− Säkerheten är väldigt hög. Vi går efter checklistor och skriver på att vi gjort vissa saker. Eftersom det är ett väldigt stort ansvar är jag väldigt noggrann. Är det något jag undrar över så frågar jag.

Under två veckor befinner hon sig i Uppsala och ser till att stridsflygplanen är klara för start. Ett miljöombyte som uppskattas.

− Jag tycker att det är jättekul. Jobbet är detsamma oavsett plats men miljöombytet ger nya intryck och erfarenheter.

Karta