Övningen var avslutad för huvuddelen av förbandet, dock inte för alla. Varje övning eller insats kräver en del logistiska förberedelser och avslut. Då övningen genomfördes på Västkusten innebar det bland förflyttning av 2:a amfibiebataljonens fartyg, båtar, materiel och personal från Berga till Västkusten, vilket krävde viss planering och förberedelser.
Logistik kräver planering
– Vi landtransporterade ett femtontal stridsbåtar och ett trettiotal containrar mellan Ost-och Västkusten som en del i övningen, och för det krävdes en hel del planeringsarbete. Långtradare skulle bokas upp, tider, platser och vägar skulle bestämmas. Allt löst materiel i stridsbåtarna plockades ur och lastades i särskilda containrar. Utöver båtmateriel var det en hel del annan förbandsmateriel som skulle med. Viss utrustning lastades ombord på de fartyg och båtar som gick för egen maskin till Västkusten, annan materiel lastades i containrar och landtransporterades. Normalt förflyttar sig truppen med egna stridsbåtar men då de gick landvägen fick vi hitta andra alternativ för att transportera truppen, den här gången valde vi busstransport, berättade major Martin Myhrberg
Efter att övningen var avslutad i Göteborg, var det dags för samma procedur vad gäller stridsbåtar, materiel och personal, det vill säga, allt skulle tillbaka till Berga.
– Att planera logistiken inför en övning eller inför en insats är egentligen ingen större skillnad. Det viktiga är att planeringsarbetet börjar i god tid då det är många detaljer som ska synkas inte bara internt utan också mellan ibland olika förband och andra parter, sa Myhrberg
Positivt bemötande
I förberedelsearbetet ingår i regel också att upprätta markavtal med markägare om övningar bedrivs på icke militära övningsområden vilket förekom under SWENEX.
– Övningen har varit mycket bra för hela marinen då vi har haft möjlighet att samöva våra olika förmågor vad gäller sjöfartsskydd. Sverige är ett import-och export beroende land där över 90 procent av handeln sker med fartyg därför är det viktigt att kunna skydda svensk sjöfart, inte minst i Göteborgs hamnar. För att kunna lösa våra uppgifter behöver vi ständigt öva, inte bara på Ostkusten, utan längs hela Sverige som nu på Västkusten.
Jag vill passa på att tacka alla markägare för ert positiva bemötande och att ni genom att ha upplåtit er mark, har möjliggjort det för oss att bedriva bra övningsmoment. Jag vill också tacka övriga Västkustbor för ett trevligt mottagande, sa översten Peder Ohlsson, chef för Amfibieregementet