Ny insats i Adenviken

Snart inleds en ny marin EU insats i Adenviken utanför Somalias kust. Insatsen blir den fjärde insatsen sedan år 2009 och benämns ME 04. Sverige har vid tre tidigare tillfällen deltagit i operation Atalanta, ME 01, 02 och 03.

Sekonden major Torbjörn Harrisson, berättade att hela besättningen varit engagerad i att hitta smidiga lösningar inför uppgiften
Sekonden major Torbjörn Harrisson, berättade att hela besättningen varit engagerad i att hitta smidiga lösningar inför uppgiften
Sekonden örlogskapten Torbjörn Harrisson, berättade att hela besättningen varit engagerad i att hitta smidiga lösningar inför uppgiften att lasta stridsbåtar och containrar  Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
HMS Belos är Sveriges största örlogsfartyg och   
används som ubåtsräddnings och dykerifartyg
HMS Belos är Sveriges största örlogsfartyg och    används som ubåtsräddnings och dykerifartyg, men fartyget fungerar utmärkt även för den här uppgiften Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten

Regeringen gav under 2014, Försvarsmakten i uppdrag att planera och vidta förberedelser för ett eventuellt svenskt bidrag i operation Atalanta. Inriktningen var att deltagandet skulle genomföras tillsammans med Nederländerna och det svenska bidraget skulle bestå av ett styrkehögkvarter, stridsbåtar med besättningar och helikoptrar där enheterna skulle grupperas ombord på ett nederländskt amfibiefartyg. Sveriges bidrag till den här insatsen kommer att bestå av cirka 70 personer där Amfibieregementet är ansvarig med stöd av Helikopterflottiljen.

Uppgiften som förbanden kommer att ha, är att eskortera humanitära matleveranser från World Food Programme (WFP) till det somaliska fastlandet. De ska också eskortera annan humanitär och kommersiell sjöfart i området. Insatsen skall dessutom med sin närvaro ha en avskräckande inverkan mot piratangrepp.

För att kunna inleda insatsen i början på detta år, har det under hösten 2014 pågått ett intensivt arbete för att på olika sätt förbereda förbanden för uppgiften. Även om det i huvudsak är Amfibieregementet och Helikopterflottiljen som deltar i insatsen, är det flera olika förband som på olika sätt har varit involverat i arbetet, det har varit allt ifrån Försvarsmaktens logistik (FMLOG) till Första ubåtsflottiljen.  

Transport av stridsbåtar

Under trettondagen lastades stridsbåtar och containrar ombord på Sveriges största örlogsfartyg, HMS Belos som senare under samma kväll skulle kasta loss och sätta kurs mot Nederländerna och Den Helder.

– Sedan i morse har vi lastat containrar med all tänkbar materiel och utrustning som personalen tillhörande Amfibieregementet och Helikopterflottiljen behöver under insatsen. Nu återstår det bara att lasta två stridsbåtar, så snart vi är klara kastar vi loss och sätter kurs mot Holland. Väderleksprognosen ser ju inte så lovande ut, det har utlovats vindar på upp till 28 meter per sekund, så det är bra att vi kommer i väg före vår tänkta plan. Lastningen har gott väldigt smidigt. Vi har sedan tidigare provlastat för att se att det fungerar då det är första gången som vi transporterar stridsbåtar. Vi tillverkade speciella balkar för att kunna lasta containrar och stridsbåtar och det har fungerat alldeles utmärkt. Vår uppgift är att transportera materiel och viss personal till Holland, sedan återgår vi hem till Sverige, säger sekonden, örlogskapten Torbjörn Harrisson.

I Holland ansluter den svenska personalen med tillhörande utrustning det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt som också är det fartyg som ME 04 kommer att vara grupperat på. När alla enheter är samlade kommer det att genomföras övningar och andra förberedelser i Holland innan styrkan åker till insatsområdet.