Efterkontroll, egenkontroll och kamratkontroll

Vid Somalias östra kust befinner sig HMS Carlskrona med helikopterteknikerna Tony, Mats och Anders ombord. Kapellet som har skyddat helikoptern under natten tas av. Skrovet och motorn sköljs med färskvatten. Rutorna och linser till sensorerna torkas av. Allt görs i ordning inför första starten för dagen.

Operation Atalanta är en marin EU-insats som i första hand ska skydda World Food Programs mattransporter, motverka piratverksamhet och eskortera handelsfartyg. Det svenska bidraget 2013 är fartyget HMS Carlskrona som med bordningsstyrka, helikopterenhet och besättning patrullerar i Adenbukten och Indiska Oceanen under beteckning ME03. 

Foto: Anders Kallin/Försvarsmakten/ME 03
BILDEN ÄR FRI FÖR PUBLICERING ELLER VISNING UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT FULLSTÄNDIG BYLINE ANGES.
Operation Atalanta är en marin EU-insats som i första hand ska skydda World Food Programs mattransporter, motverka piratverksamhet och eskortera handelsfartyg. Det svenska bidraget 2013 är fartyget HMS Carlskrona som med bordningsstyrka, helikopterenhet och besättning patrullerar i Adenbukten och Indiska Oceanen under beteckning ME03. 

Foto: Anders Kallin/Försvarsmakten/ME 03
BILDEN ÄR FRI FÖR PUBLICERING ELLER VISNING UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT FULLSTÄNDIG BYLINE ANGES.
I samband med Hot Refuel genomförs regelbundet motorsköljning. Tuben innehåller vanligt vatten. Foto: Anders Kallin/ Försvarsmakten
Operation Atalanta är en marin EU-insats som i första hand ska skydda World Food Programs mattransporter, motverka piratverksamhet och eskortera handelsfartyg. Det svenska bidraget 2013 är fartyget HMS Carlskrona som med bordningsstyrka, helikopterenhet och besättning patrullerar i Adenbukten och Indiska Oceanen under beteckning ME03. 

Foto: Anders Kallin/Försvarsmakten/ME 03
BILDEN ÄR FRI FÖR PUBLICERING ELLER VISNING UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT FULLSTÄNDIG BYLINE ANGES.
En av teknikerna sprayar korrosionsskydd på rotornavet. Foto: Anders Kallin/ Försvarsmakten
Från vänster Mats, Tony och Anders på helikopterdäck framför helikopter 15. Foto: Försvarsmakten
Byte av stabiliseringsservo i styrsystemet. Foto: Niklas Ehlén/ Combat Camera

– Det största ”hotet” mot helikoptern är den miljön som vi jobbar i. Det är hög luftfuktighet, värme och sandstoft i luften, framför allt i Adenviken, säger Tony Holmqvist.
Det mesta som de gör är erfarenhetsbaserat. Den tekniska förståelsen för systemet är viktig liksom medvetenheten om flygsäkerhet. Inför en service eller åtgärd genomförs alltid en inventering av antalet verktyg både före och efter arbetet. 
– Vi har ändå ett antal personers liv på vårt ansvar. Vi dubbelkollar även oss själva hela tiden vilket är helt prestigelöst. Efterkontroll, egenkontroll och kamratkontroll kallar vi det, säger Anders Thelin.

Det är en utmaning att vara ombord. Konsekvensen av att helikoptern är fartygsbaserad blir att arbetsplatsen hela tiden rör på sig. Det finns inte heller någon hangar att dra in helikoptern i. Oavsett väder och vind måste service och reparationer genomföras under bar himmel. En riskbedömning genomförs dock inför varje arbetsinsats. Det är något de är vana vid efter att ha jobbat tillsammans på tredje helikopterskvadron vid F17 sedan 2009.
– Vi känner varandra väldigt väl. Vi agerar ibland som om vi var gifta. Ibland är det lite irritation men det går snabbt över, säger Tony med ett leende.

De utvecklar framtidens flygsystem

Att delta i en insats sätter sina spår både som människa och yrkesman. Att få vara med och utveckla flygsystemet för framtiden känns bra säger alla tre. De får också andra referenser med sig hem, långt ifrån det de är vana vid i deras vardagliga liv. 
Sista flygpasset är färdigt för dagen. De är uppe på helikopterdäck igen alla tre. En så kallad Daily Preflight check görs så att helikoptern blir luftvärdig för 24 timmar framåt. Det är förberedelser som gör att det blir en enklare och snabbare start för nästa dags flygpass. Dagens fel åtgärdas och en sköljning av motorn görs, kapellen sätts på och torrluften och markelen kopplas in. 

Hittills i insatsen har 238 timmar flugits. Sex gånger har ett pass behövt ställas in på grund av tekniskt fel vilket innebär 97 procents tillgänglighet. Det beror till stor del på torrluften och elkraften som gör att materielen slits mindre. Det finns också mycket tid mellan flygpassen och att det inte finns något annat ”brus” runt omkring i vardagen.
När solen börjar gå ned för dagen sätts pannlampan på för att se att den sista skruven kommer på plats. Inventering görs så att alla verktyg är med. Efterkontroll, egenkontroll och kamratkontroll är ledorden. Tony, Mats och Anders är nöjda med dagens arbete. Nu kan de passa på att träna lite innan bingen och kudden kallar för lite nattsömn.

Anders Kallin