Efter stridsflygen lämnat

Flygövningen är slut, men än är inte Nordic Air Meet helt över. Mycket arbete återstår, framförallt ska personal och materiel återvända till sina respektive hemmabaser.

Materiel rullas in i lastbilens tomma utrymme. Lasten säkras med spännband och klossar spikas fast framför och bakom hjulen. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Edgar Prison noterar lastbilens och släpets registreringsnummer.
Edgar Prison noterar lastbilens och släpets registreringsnummer. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
I väntan på hemfärd.
I väntan på hemfärd. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Sandy Scott på väg mot den amerikanska C-130 som under tisdagen lämnade Luleå med personal och materiel.
Sandy Scott på väg mot den amerikanska C-130 som under tisdagen lämnade Luleå med personal och materiel. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Edgar Prison noterar lastbilens och släpets registreringsnummer. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
I väntan på hemfärd. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Sandy Scott på väg mot den amerikanska C-130 som under tisdagen lämnade Luleå med personal och materiel. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

Lastbilarna anländer till lastbryggan på flottiljen som på ett pärlband. Som dirigent står USAFE:s tyske logistikofficer Edgar Prison och noterar vilket kolli som ska lastas i vilken lastbil. Det gäller att ha koll på grejorna. Allt ska förtecknas och förtullas.

– Det blir mycket pappersjobb. Jag var hem till Tyskland för att förbereda all hemtransport. Sedan jag återvände hit har jag varit till tullen i Haparanda för att få dokumenten stämplade. Det som vi transporterat hit ska med hem, berättar han.

Nio lastbilar med släp lämnar F 21 och Luleå varje dag. Totalt kommer 23 lastbilar med släp att lastas med materiel från övningen och köras tillbaka till den amerikanska basen i Spangdahlem, Tyskland. Men det är inte all materiel som transporteras landvägen

– Viss materiel skickas med flygtransport i C-130 tillsammans med personal, säger Edgar Prison.

Personalen som väntar på flygtransport samlades i det som en gång var stationsbyggnaden för Luleå flygplats. Där inne är det mörkt, endast det lilla ljus som en regntung och disig dag ger ifrån sig sipprar in genom fönstren. Ingen gör sig besväret att tända lamporna, de ska bara fördriva tid genom att spela kort, titta på film, läsa, spela spel, prata eller sova.

– Går allt enligt planen så ska all materiel och personal från oss ha lämnat Luleå på torsdag, säger Sandy Scott som är logistikansvarig.