Rekryteringskampanjen har startat på Sergels torg

Vid Sergels torg, i centrala Stockholm, står just nu en svart container med texten ”Vem bryr sig?” på. Syftet med eventet, som också sänds live via Försvarsmaktens webbsida och Youtube, är att skapa nyfikenhet inför den kommande rekryteringskampanjen.

Rekryteringskampanj GMU 4-5. Foto: Robin Israelson

Patrick Ingel, 19 år, är en av de som bryr sig. Han spenderade en timme i containern innan han blev avlöst av en främling.

– Det var intressant att testa psyket och det gick bra, jag fick inte panik, säger han.

Utanför containern står flera anställda från Försvarsmakten som pratar med personer som visar intresse för GMU, grundläggande militär utbildning.

– Jag har planer på att göra GMU, jag har vänner som har gjort det. Jag valde att gå in i containern för att se vad jag och andra är beredda att göra för samhället, säger Patrick Ingel. Dessutom är det intressant att se hur mycket hjälp man kan få av sina medmänniskor.

Många är nyfikna på kampanjen och vill gärna titta in i titthålet till containern där personen sitter, och några förbipasserande undrar om det verkligen är någon där inne.

– Jag tycker att kampanjen är klockren, fortsätter Patrick Ingel. Jag hade kunnat sitta där mycket längre än en timme.

Varför bryr du dig?

– Varför inte? Jag vill visa mitt stöd och att jag bryr mig om Sverige.