80 000 såg Gripenuppvisning

Tolv minuter efter planerad tid fick F 7:s uppvisningspilot, kapten Anders Björk, klart att påbörja lördagens Gripenuppvisning vid världens största militära flygshow RIAT i Fairford, England. Men, de tolv minuterna var väl värda att vänta. Anders gav besökarna en tight och välplanerad uppvisning. Tillsammans med bland annat F-22A Raptor och Eurofighter Typhoon – och 243 andra flygplan – förgyllde de två dagar för den stora skaran besökare.

Besökarna ställde frågor om allt ifrån toppfart till styrsystem. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Kapten Anders Björk flög sin uppvisning för första gången utanför Sverige.
Kapten Anders Björk flög sin uppvisning för första gången utanför Sverige. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Många besökare ville få sina flygplansbilder signerade.
Många besökare ville få sina flygplansbilder signerade. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Kapten Anders Björk flög sin uppvisning för första gången utanför Sverige. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Många besökare ville få sina flygplansbilder signerade. Foto: John Lidman

Enligt arrangörerna till världens största militära flygshow RIAT (Royal International Air Tattoo) kom omkring 155 000 besökare till de båda flygdagarna. Och det var verkligen mycket folk på Fairfordbasen strax utanför Swindon i sydvästra England. Även om den snåla blåsten kylde förmiddagarna sågs leenden som vittnade om känslor från – på en skala - mycket glad till euforisk. Inga andra känslor fanns.

Kapten Anders Björk, uppvisningspilot vid F7, genomförde för första gången sin Gripenuppvisning utomlands. Och även om det skiljer lite på rutiner från när han flyger på hemmaplan, ska åskådarna inte märka någon skillnad.

– Och det skall egentligen inte jag heller, säger Anders om att genomföra sitt program inför 80 000 åskådare. Omedvetet kanske man är lite mer spänd, men det gäller att gå in i samma känsla och koncentration oavsett var man är och vem man flyger för.

En av utmaningarna när man flyger uppvisningar på andra platser är att referenspunkterna ser olika ut. Eftersom landningsbanorna ofta är olika stora gäller det att hitta rätta referenspunkter för att manövrarna skall se smidiga ut och att de täcker uppvisningsområdet på ett bra sätt. Anders var på plats redan på onsdagen för att kunna öva inför helgens uppvisningar. Totalt deltog drygt 20 personer för att klargöra flygplanen och berätta om Gripen och det svenska flygvapnet.

Coolast flygplan?


Förutom flyguppvisningen fanns en JAS 39 Gripen version D uppställd för nyfikna åskådare att titta närmare på. Det var många som var intresserade av allt ifrån toppfart och styrsystem, till de något yngre besökarnas frågor om ”which aircraft is the coolest?”.

Det var två givande dagar för deltagarna. Samtidigt hade besökarna möjligheten att få ställa sina frågor direkt till piloter och tekniker, som förutom att svara på frågor fick skriva en hel del autografer.