Medevac-träningen är igång

I april 2011 börjar en två år lång insats i Afghanistan för Helikopterflottiljen. Det är första Helikopterskvadronen på Kallax i Luleå som har fått huvudansvaret. Uppdraget innebär att två Helikopter 10, eller Superpuma som den kallas, ska vara operativa som sjukvårdshelikoptrar för Medevac-uppdrag.

Medevac i fiktiv stridsmiljö under Vintersol. Här lastas skademarkören Emil Nieminen in i helikoptern för att snabbt komma under kvalificerad vård. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Johan Blomberg visar in helikoptern till platsen där den skadade ska hämtas.
Johan Blomberg visar in helikoptern till platsen där den skadade ska hämtas. Foto: Terhi Kilpeläinen
Hans Rova på väg in med två skademarkörer efter utfört uppdrag.
Hans Rova på väg in med två skademarkörer efter utfört uppdrag. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Jacob Cortobius och Joakim Frick var nöjda med dagens skjukvårdsmoment.
Jacob Cortobius och Joakim Frick var nöjda med dagens skjukvårdsmoment. Foto: Terhi Kilpeläinen
Johan Blomberg visar in helikoptern till platsen där den skadade ska hämtas. Foto: Terhi Kilpeläinen
Hans Rova på väg in med två skademarkörer efter utfört uppdrag. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Jacob Cortobius och Joakim Frick var nöjda med dagens skjukvårdsmoment. Foto: Terhi Kilpeläinen

Under övning Vintersol får nu besättningarna möjligheten att börja träna på just Medevac i stridsmiljö. Medevac står för Medical Evacuation.
– Helikopter 10A som vi flyger med just nu är en enklare variant än de två Superpumor som ska skickas till Afghanistan. Vi får nyttig träning när vi är med i övningar tillsammans med andra förband som nu under Vintersol, säger kapten Hans Rova, ytbärgare och sjukvårdsinstruktör på skvadronen i Luleå.

Under övningen spelar Hans ansvarig läkare i helikoptern som totalt genomförde fyra uppdrag på torsdagseftermiddagen.
– Det är ett tag sedan vi hade verksamhet med Ambulanshelikopter i Försvarsmakten så det känns bra att vi har kommit igång och övar det här. Uppdraget i Afghanistan innebär att vi måste jobba på ett helt annat sätt i och med att arbetet dessutom påverkas av yttre hot, fortsätter Hans Rova.

Anpassat till behovet

De helikoptrar som ska skickas till Afghanistan kräver att de måste vara speciellt anpassade för situationen. Bland annat kommer de att utrustas med ballistiskt skydd och avancerad högteknologisk utrustning. Detta för att det ska bli så säkert som möjligt för passagerare och besättning.
– Besättningen kommer att bestå av två piloter, en tekniker, en uppdragsspecialist, en läkare och en sjuksköterska. Helikoptern kommer att kunna ta max två skadade där en av dem kommer vara av benämningen prio ett, alltså i akut behov av kirurgisk vård, berättar Hans Rova.

Realistiskt

Under de fyra uppdragen på torsdagseftermiddagen hämtades skademarkörer, soldater som så att säga spelar skadad. Bland dessa skadade fanns Joakim Frick, ledningsgruppchef och Jacob Cortobius, ammunitionsman och dumperförare, båda värnpliktiga på A 9.

– Det blev ett roligt och realistiskt sjukvårdsmoment när vi fick transport med helikopter, säger Joakim Frick.
– Det blir mer verklighet och mindre lek när man har med nästan alla delar som existerar i ett verkligt uppdrag, säger Jacob Cortobius.