Hercules har landat

Nu har alla tre Herculesplan tillhörande transportflygenheten landat på Nellis air force base i Nevada. Torsdagen den 11:e juli lämnade de Norrbottens flygflottilj för att transportera materiel och personal till flygvapenövningen Red flag i USA.

Herculesplanen från F7 har landat på Nellis air force base Foto: Sara Burlage
Lastmästare Harry Johansson lastar ut det sista efter landningen på Nellis air force base.
Lastmästare Harry Johansson lastar ut det sista efter landningen på Nellis air force base. Foto: Sara Burlage
Lastmästare Harry Johansson lastar ut det sista efter landningen på Nellis air force base. Foto: Sara Burlage

Planen hade en last på vardera 7 500 kilo och har nu flugit över 750 mil samt landat på sju olika platser innan slutdestinationen Las Vegas. Transporten stod transportflygenheten F7 i Såtenäs för med en besättning på sex personer per flygplan.

Att transportera materiel och personal 750 mil är inget ovanligt för besättningen från F7:s transportflygenhet. Divisionschef och befälhavare för ett av Herkulesplanen, major Rolf Nilsson, berättar att de året runt har ett eller flera flygplan någonstans i världen. Vanligtvis arbetar de åt utlandsstyrkan och att utföra en sådan här omfattande transport till en flygvapenövning i USA hör därför inte till vanligheterna.

– Förr var det vanligare med den här typen av transportbeställningar men nuförtiden flyger vi mer flyguppdrag av insatskaraktär. Bland annat har vi de senaste arton månaderna varit baserade i Abu Dhabi för att transportera svensk personal till och från Förenade Arabemiraten och vår styrka i Mazar-e-Sharif i norra Afghanistan, berättar han.

Transporten till Red flag är därför ingen övning för besättningen utan ett helt vanligt uppdrag. En sak skiljer sig däremot från transporterna som utförs i utlandsstyrkan.

– Vanligtvis behöver vi inte göra så här många stopp på vägen till vårt mål. Nu måste vi vänta in Gripenplanen som inte kan flyga lika långa sträckor efterson de behöver ha bränsle kvar för att kunna flyga till en alternativflygplats om så krävs. När vi flyger hem utan Gripen kommer det att gå mycket snabbare, berättar Rolf Nilsson.