Till sidans huvudinnehåll
Aktuellt

Värnpliktiga i marinen visar upp sina fartyg för anhöriga

Ett stenkast ifrån löparna i Stockholm maraton går värnpliktiga Samuels pappa och flickvän ombord minröjningsfartyget HMS Kullen vid Skeppsbron för första gången. – Det ska bli både kul och intressant att få se det som varit sonens liv på sistone. Det är så 
mycket som man inte vet, säger Jonas, pappa till värnpliktiga vapenteknikern Samuel.

En grå Visbykorvett ligger förtöjd med Saltsjön och Gamla stan i Stockholm i bakgrunden. Många människor med och utan uniform har samlats på akterdäck.

Visbykorvetten HMS Helsingborg var ett många örlogsfartyg från Fjärde sjöstridsflottiljen som tog emot anhöriga till värnpliktiga i Stockholm i helgen.

Foto: Ola Jacobsen

Under den gångna helgen har stora delar av Fjärde sjöstridsflottiljens fartyg besökt centrala Stockholm, bland annat för att kunna erbjuda både värnpliktiga och anställda besättningsmedlemmar möjlighet att visa upp sin arbetsplats för sina anhöriga.

– För mig som värnpliktig är det roligt att kunna visa upp var jag varit och vad jag gjort under den här tiden. Jag har ju kunnat berätta lite men det är något annat att få visa. Jag är vapentekniker och väldigt intresserad av den här verksamheten, så det gör det ännu roligare att få visa, säger Samuel, värnpliktig vapentekniker HMS Kullen.

Medan minröjningsfartyg, röjdykarfartyg och spanbåt ligger vid Skeppsbron har de lite större korvetterna förtöjt snett över Saltsjön vid Stadsgårdskajen, i höjd med Fotografiska.

Visar runt sina föräldrar ombord 

Värnpliktiga sambandsoperatören Juni visar sina föräldrar runt på Visbykorvetten HMS Härnösand. Manöverbryggan, stridsledningscentralen, hennes egen arbetsplats i radiohytten. 

– Kul att familjen äntligen får se vad jag har gjort ombord här de senaste månaderna, och vad jag kommer att göra nu när jag tar anställning efter muck, säger Juni, värnpliktig sambandsoperatör, HMS Härnösand. 

– Det är fantastiskt att få se lite av insidan av marinen, det är en annan värld. Vi är jättestolta föräldrar, och vi har så mycket att prata om, det hon får uppleva och alla äventyr, säger Amanda, mamma till Juni.

"Hon har blivit vuxen under det här året"

Visningsrundan går vidare ner i maskinrummen. Motormannen Karin berättar om arbetet för att få allt att det tekniska att fungera till sjöss. Föräldrar, syskon, flick- och pojkvänner lyssnar intresserat. Ute i maskinrummet bullrar en hjälpmotor, det är trångt och Juni får själv förklara för sin familj om hur saker funkar. 

– Det har varit fint att se Juni växa när hon är hemma på helgerna. Hon kommer upp tidigt på mornarna, hon har blivit vuxen under det här året. Jag känner också glädjen över att hon trivs och har så många nya vänner. Hon är en inspirationskälla för sina yngre syskon, säger Risto, pappa till Juni. 

"Ökad trygghet bland våra anhöriga"

Innan besöksdagen avslutas samlar fartygschefen besökarna på helikopterdäck för att tacka för lånet av de värnpliktiga. 

– Vi är ofta ute i långa perioder utan möjlighet att kontakta anhöriga hemma. Därför är det extra viktigt att kunna visa upp i vilken miljö och med vilka vi jobbar. Förhoppningsvis bidrar den ökade kunskapen och relationerna till oss och varandra till att skapa en ökad trygghet bland våra anhöriga. Det är också roligt att ge de värnpliktiga möjlighet att visa för sina anhöriga var de tillbringat majoriteten av sin tid de senaste tio veckorna, säger örlogskapten Birger Axelsson, fartygschef HMS Härnösand.