Luftburet skidtest i vintermiljö

HELIKOPTERFLOTTILJEN TESTAR SKIDSYSTEM OCH UTBILDAR FÖRBAND

Helikopterflottiljen bedriver sin vinterträning i samband med övning Vintersol. Luleåbaserade första helikopterskvadronen med Helikopter 14 i spetsen gästas av andra helikopterskvadronen från Linköping med två Helikopter 15 och tre stycken Helikopter 16, även känd som Blackhawk UH-60M som är den amerikanska beteckningen.

Helikopter 16, även känd som Blackhawk, testades med det nya skidsystemet under rejäla vinterförhållanden i djupsnö. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Löjtnant David Wiklund från andra helikopterskvadronen var en av instruktörerna som utbildade jägarrekryter under övningen. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
En jägarpackning kan väga upp mot 55 kilo, vilket kräver rätt teknik för att lyfta och lasta korrekt. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Ombordstigning på Helikopter 16. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Jägarrekryterna utbildas i faran med låg rotordisk när helikoptern sjunker ner i snön vid landning. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Helikopterflottiljen deltog under övningen med bland annat tre stycken Helikopter 16. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Jägarrekryterna övade upprepade gånger på att borda helikoptern. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Rekryterna övades i att snabbt gå ner i skyddsställning efter landning. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
”Utbildningen var lärorik och jag ser verkligen fram emot när vår del av övningen avslutas i Bodenområdet och vi får flyga med Helikopter 16 tillbaka till Arvidsjaur”, berättar en av rekryterna från Arméns jägarbataljon. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten

Helikopterflottiljen understödjer tredje brigaden med lufttransport av personal och materiel, och som bonus kan de se hur Helikopter 16 uppträder i kyla och vintermiljö.
– Vi opererar precis som vanligt under övningen, men vi ser också hur maskinen klarar snömängden  och kylan här uppe. Speciellt på mornarna när vi ska starta upp och allt är nedkylt, men hittills har allt fungerat väldigt bra. Vi klarar oss med helikopterns egna funktioner och har inte behövt använda externa värmare, berättar major Kenneth Pettersson, befälhavare på en av de tre Helikopter 16.

För några veckor sedan testades, för första gången någonsin i Sverige, Helikopter 16 med monterade skidor i Linköping, något som tidigare nått stora framgångar i andra svenska helikoptersystem. Under övning Vintersol var förhållandena perfekta för att testa systemet i vintermiljö med rejäla snödjup - och resultaten var strålande. Systemet kräver ingen speciell utbildning för helikopterns besättning och skillnaden i hur helikoptern beter sig i luften är marginell.
– Helikoptern är medelstor, men vi kan landa där det är väldigt trångt, eller som här, när det virvlar upp snö, då hjälper alla i besättningen till med att dirigera och leta efter referenser på marken, säger Kenneth.

Förbanden lär sig flygsäkerhet

Under övningen håller andra helikopterskvadronen även utbildningar för andra förband. Första steget är en ren säkerhetsutbildning; hur man ska uppträda i och utanför helikoptern vid start och landning, faran med låg rotordisk när helikoptern sjunker ner i snön och vilka reglage som ska användas för att ta sig ut, något förbanden måste lära sig för varje helikoptertyp de ska flyga med.

Nästa steg i utbildningen handlar om hur truppen ska uppträda med sin packning, hur den ska spännas fast och hur den ska bäras vid i och urstigning. Helikopterbesättningen lär även ut hur någon från förbandet ska agera som teckengivare när helikoptern landar mot denne och var truppen då ska vara och vilka tecken som ges.
– Utbildningen var lärorik och jag ser verkligen fram emot när vår del av övningen avslutas i Bodenområdet och vi får flyga med Helikopter 16 tillbaka till Arvidsjaur, berättar en av rekryterna från Arméns jägarbataljon.

Besättningen på Helikopter 16 består av två piloter, varav en befälhavare och en styrman samt två operatörer, oftast en tekniker och en uppdragsspecialist. De två sistnämnda har samma roller ombord; de agerar som skyttar på MH240, den amerikanska varianten av Kulspruta 58. De är även ansvariga för i och urlastning av materiel och för truppen i kabinen.

Rekrytering

Helikopterflottiljen har behov av nya medarbetare, särskilt uppdragsspecialister, så tveka inte att söka. Läs mer på jobb.forsvarsmakten.se

Vintersol 2018

Under perioden 1-28 mars genomförs övning Vintersol i Kirunafjällen samt i Boden med omnejd.

Framförallt ökar den militära verksamheten 13-22 mars då de omkring 1 200 deltagarna kommer att öva på civil mark mellan Boden, Harads och Vidsel samt på Hedenbasen, Degerberget, Kusträsk skjutfält och Bodens södra skjutfält. Under Vintersol kommer soldater och fordon att trafikera vägar samt röra sig i terrängen.

Under Vintersol genomförs krigsförbandsövning vid 91:a artilleribataljonen samt grundläggande krigsförbandsövningar vid 193:e jägarbataljonen och 192:a mekaniserade bataljonen.

I det avslutande förbandsskedet för Vintersol 2018 deltar cirka 1 200 personer från sex svenska förband; Norrbottens regemente, Artilleriregementet, Trängregementet, Markstridsskolan, Helikopterflottiljen och Försvarsmaktens logistik. Utöver dessa gästas övningen av en mindre enhet ur den amerikanska marinkåren.