Ungdomsinvasion på Malmen

Under höstlovet passade tre frivilligorganisationer på att ha utbildningar eller besök vid Helikopterflottiljen på Malmen utanför Linköping. Ett sjuttiotal personer fick inblick i flottiljens verksamhet och för de flesta kom det också som en glad överraskning att de fick en flygtur.

Under höstlovet var det tre frivilligorganisationer som passade på att ha utbildningar eller besök vid
Helikopterflottiljen på Malmen utanför Linköping.
Under höstlovet var det tre frivilligorganisationer som passade på att ha utbildningar eller besök vid
Helikopterflottiljen på Malmen utanför Linköping.
Stefanie Lexander tar kön när det är dags för hennes grupp att få flyga. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Under höstlovet var det tre frivilligorganisationer som passade på att ha utbildningar eller besök vid
Helikopterflottiljen på Malmen utanför Linköping.
Leo Jovanovic tar täten när det är dags för hans grupp att lämna helikoptern. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Under höstlovet var det tre frivilligorganisationer som passade på att ha utbildningar eller besök vid
Helikopterflottiljen på Malmen utanför Linköping.
Säkerhetsgenomgången sker gruppvis innan flygningen. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

De som i förväg visste att de skulle få flyga var Young Pilots från Frivilliga Flygkåren. De låg förlagda på Malmen men flög med Linköpings Flygklubb från Saab-fältet. För Försvarsutbildarnas Military Camp och Flygvapenfrivilligas riksförbunds ungdomskurs var det däremot första gången som Helikopterflottiljen hade en möjlighet att bjuda på skjuts i en helikopter 16 Blackhawk. Detta tack vare att två helikoptrar som stod i beredskap inte behövde användas till något annat.

Direkt vid ankomsten till helikopterhangaren delades ungdomarna in i mindre grupper, en helikopter 16 kan ta elva passagerare åt gången, och fick en säkerhetsgenomgång. Så fungerar fyrpunktsbältet, vad betyder besättningens tecken, hur lämnar passagerarna helikoptern när rotorbladen fortfarande piskar i luften och så absolut inga fötter under sätet.

För den som undrar är passagerarsätena en del i räddningssystemet och ska kunna fjädra om landningen blir hård och ska passagerarna lämna en helikopter som är igång ska de gå rakt ut från passagerardörrarna. Att ducka ska egentligen inte behövas, men det kommer rätt naturligt ändå.

– Det hade visst gått några rykten på vår facebooksida att vi skulle få flyga men det hade jag inte läst så jag visste inte om det innan vi kom hit i morse, sa Stefanie Lexander som i vanliga fall går på gymnasiet men nu tillbringade lovet i uniform.

Stefanie har varit med i Flygvapenfrivilliga i ett och ett halvt år. Hon gick med efter att ha fått en inbjudan med posten, och eftersom hon tycker om att flyga och är intresserad av Försvarsmakten var det ett lätt val.

Den här gången varade kursen i tre dagar och förutom att det var jätteroligt att flyga helikopter tyckte Stefanie också att det var roligt att träffa kompisar från olika delar av landet som brukar träffas på Flygvapenfrivilligas olika aktiviteter.

Intressant med grundutbildning

Leo Jovanovic låg inne lite längre, i en vecka, på Military Camp som för Östergötlands del var förlagt till Kvarns övningsfält. Det är en prova på-vecka som Försvarsutbildarna håller i där deltagarna får testa lite olika delar av livet i Försvarsmakten. Dagen på Malmen innehöll också bland annat en kort utbildning i att släcka bränder och ett besök hos flygvapnets pilotelever på Flygskolan.

Det här var första gången Leo Jovanovic provade på militärlivet men i vinter ska han mönstra för att sedan förhoppningsvis få gå en soldatutbildning. Kanske i flygvapnet.

– Jag har pratat med äldre kompisar och det verkar vara intressant att gå den militära grundutbildningen. Det är säkert en upplevelse för livet, sa Leo.

Att få flyga med i en Blackhawk-helikopter var också en upplevelse.

– Helt otroligt, i vissa svängar kände man verkligen G-kraften. Det här kommer jag att komma ihåg väldigt, väldigt länge.