Draken lämnade Halmstad

Sveriges enda flygande J35 Draken lämnade igår FMTS och Halmstad, där den skötts om i nästan 15 år.

J35 Draken taxar iväg från Halmstad. Foto: Christian Lövgren/Försvarsmakten
J35 Draken lämnar Försvarsmakten och Halmstad. Flygtekniker Per Bengtsson tar adjö av planet han skött i 15 år.
Per Bengtsson har gjort den sista klargöringen av sitt skötebarn. Foto: Pedro Fortea/Försvarsmakten
Pilot Stellan Andersson vinkar adjö. Foto: Christian Lövgren/Försvarsmakten
Visst kan hon både flyga och mullra än, den gamla damen! Foto: Christian Lövgren/Försvarsmakten

​När F 10 i Ängelholm lades ned 2002 flögs ett av deras plan, en J35 i version J, till Halmstad. Här har planet skötts om som om det varit i aktiv tjänst sedan dess. Men nu ska planet ingå i föreningen Swedish Air Force Historic Flights (SwAFHF) flotta av gamla flygplan, och igår lämnade Draken Halmstad för sitt nya hem i Såtenäs.

Förra veckan tecknades avtal mellan FMV och Saab, och Draken civilregistrerades. Saab äger nu planet men kommer låta SwAFHF sköta om det.

Pilot var Stellan Andersson, före detta pilot på F 7 i Såtenäs, och numer i föreningen som sedan tidigare har en flygande Draken i skolversion (tvåsitsig).
– Den ensistsiga versionen har jag aldrig flugit tidigare, berättade Stellan Andersson.
Men Stellan är en rutinerad pilot med över 11 900 flygtimmar och som förutom SK35C Draken tidigare spakat SK16, SK50, SK60, SK61, J28C Vampire, J29F Tunnan, J32B Lansen, Mk58 Hawker Hunter (J34), och AJS37 Viggen.

Per Bengtsson på FMTS har skött om J35:an i 15 år.
– Nu kommer vi kunna se henne på fler flyguppvisningar, säger han. Det känns rätt och roligt, även om det blev lite mer känslosamt än jag trodde det skulle bli, erkänner han direkt efter att Draken försvunnit ur syn.