Till sjöss på torra land

Ett och ett halvt dygn ”till sjöss” med full fokus på fartygsmaskineri. Det var upplägget när Skepptekniska sektionen hade slutövning för elever på kursen Stridsfartygsmotorman. 36 fullspäckade timmar med mycket av det som en motorman i marinen kan utsättas för på ett fartyg.

Här tillverkas ett fäste till ett vägghängt skåp. Att ta fram en ritning ingår också i uppdraget. Foto: Alexander Malmgren/Försvarsmakten
Två av eleverna har fått i uppdrag att tillverka en ny landkabel. Foto: Alexander Malmgren/Försvarsmakten
Ett rör måste lödas, det gäller att vara stadig på handen. Foto: Alexander Malmgren/Försvarsmakten

Slutövningen var examensprovet för de elever som efter GMU, nu under hösten gjort sin befattningsutbildning till motorman. En motorman ska behärska el, hydraulik, mekanik, kompressorer, tryck och allt möjligt annat som tillhör fartygsmaskineriet.

Sjöstridsskolans utbildningslokal Thor fungerade som fingerat fartyg under slutövningen. Där finns ett antal olika motorer som eleverna övar på under utbildningen. Thor hade inför kursavslutningen inretts med olika installationer som normalt finns ombord som t.ex. dricksvattengenerator, elskåp och belysningsinstallationer. Klassrum hade gjorts om till elevernas hytter och kontor till befälshytter.

De 18 eleverna var indelade i två grupper med en vakthavande maskinist i varje. Precis som på flottans fartyg gick de sex timmars vakt och hade sen sex timmars frivakt.

Överraskningsmoment

Det finns flera olika kategorier som eleverna måste behärska:
Maskin, med bland annat reparation av motorer. El, där eleverna bland annat fick byta filter i dricksvattengeneratorn. I kategorin verkstad skulle de t.ex. tillverka ett väggfäste till ett skåp enligt specifika direktiv och i området stridsskadereperationer var eleverna tvungna att tillverka egna reservdelar till utrustning som behövde repareras.
En smått busig övningsledning måste ha använt stora delar av sin fantasi för att skapa olika fel som eleverna skulle upptäcka och rätta till.

Flertalet elever har ännu inte gjort någon tid ombord varför ett moment i examensprovet även var att gå ronden och lära sig vilka rutiner som löper över tiden när man går vakt. Som till exempel att passa på att göra lättare ett fys-pass när man har tid över.

En nöjd men trött övningsledning kunde ett och ett halvt dygn senare intyga att samtliga 18 elever blivit godkända och redo att börja jobba på riktiga fartyg.