Förbandet i Mali försörjs från luften

Mali 01 kan nu försörjas från luften. Det bekräftades när ett transportplan ur Minusma i början av veckan fällde last till en del av förbandet i öknen i nordvästra Mali.

Lasten tas om hand av soldater ur Mali 01:s underrättelseskvadron.
Lasten tas om hand av soldater ur Mali 01:s underrättelseskvadron.
Lasten tas om hand av soldater ur Mali 01:s underrättelseskvadron. Foto: Jonas Svensson/Försvarsmakten
Fallskärmarna tas med tillbaka till camp Nobel.
Fallskärmarna tas med tillbaka till camp Nobel. Foto: Jonas Svensson/Försvarsmakten
Kapten Björn Janderberg är ansvarig för Försvarsmaktens fallskärmstjänst
Kapten Björn Janderberg är ansvarig för Försvarsmaktens fallskärmstjänst Foto: Jonas Svensson/Försvarsmakten

– Spaningssoldater är tungt lastade när de går ut på patrull, till fots eller med fordon och det innebär en begränsning i förmågan, i synnerhet i ett land som Mali som är ungefär lika stort som Frankrike och Spanien tillsammans. Det handlar helt enkelt om hur mycket mat, vatten, ammunition och teknisk utrustning man kan ta med sig.
Det säger kapten Björn Janderberg, ansvarig för Försvarsmaktens fallskärmstjänst. Han tillägger att vid till exempel ett fordonshaveri på långt avstånd från campen kan förmågan att ta emot reservdelar från luften få stor betydelse.

Mali 01 är till sin huvuddel uppsatt ur 32 underrättelsebataljonen och det förbandet har förmågan till luftburen försörjning i sin krigsförbandsspecifikation. Alltså det dokument som i detalj beskriver vad förbandet ska kunna. Att den förmågan skulle med till Mali var självklart med tanke på avstånden och infrastrukturen, säger Björn Janderberg, som var ansvarig hoppmästare vid fällningen i Mali.
– I Sverige övar vi materielfällningar med transportflyget ofta för att vidmakthålla förmågan och varför skulle vi inte göra det i internationella insatser, frågar han retoriskt.

Han berättar att fallskärmarna och lastbehållarna följde med förbandet ned till Mali och att det nu handlade om att ge FN-flyget, i det här fallet en portugisisk C-130 Hercules, och Mali 01 ett tillfälle att pröva systemet med luftburen försörjning.

Det var disigt, nästan 40 grader varmt och ganska blåsigt när Mali 01:s underrättelseskvadron hade grupperat för att ta emot materielfällningen i öknen, knappt fyra mil sydväst om Timbuktu. Själva fällningen var över på mindre än en minut, men förberedelserna hade pågått länge och berört många, inte minst Mali 01:s TACP, förbandets egen flygledningsenhet, som ledde in det portugisiska transportplanet vid tillfället.

– Med eget flyg kan det gå väldigt fort att ordna en fällning, från en till 24 timmar, beroende på vad det är som ska fällas, säger Björn Janderberg som är mycket nöjd med resultatet av fällningen i Mali:
– Nu vet vi att det fungerar att fälla materiel här, både för förbandet och med den portugisiska besättningen.

Mali 01:s stabschef, Niklas Brandt menar att den genomförda fällningen av materiel rejält ökar förbandets förmåga att verka på långa avstånd från campen:
– Dels ger det här oss möjligheten att spara soldater och materiel eftersom vi kan försörja patruller på långt avstånd från campen utan att behöva eskortera lastbilar på osäkra vägar. Dels ger det oss förmågan att hantera snabbt uppkomna behov av till exempel reservdelar eller annat, säger han.