Över tio ton haveridelar bärgade

Under de två första veckorna i augusti har personal ur Försvarsmakten bärgat mellan 10 och 15 ton vrakdelar från det norska Herculesplanet som havererade vid Kebnekaise i mars 2012.
– Vi kommer aldrig att få ner allt, någonstans måste man dra en gräns. En del har ramlat ner i glaciärsprickor, annat har täckts av laviner, säger Carl-Johan Olofsson, militär bergsguide vid jägarbataljonen i Arvidsjaur och den som lett verksamheten vid Kebnekaise som militär insatschef.

På berget har alla haveridelar samlats ihop i korgar som sedan transporterats med helikopter till en samlingsplats där delarna lagts i containrar och körts bort med lastbil. Foto: Carl-Johan Olofsson/Försvarsmakten

Personalen som arbetat med bärgningen kommer från Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur och Flygbärgningsgruppen från Blekinge flygflottilj i Ronneby. De arbetar på uppdrag av Statens fastighetsverk, som är den myndighet som ansvarar för bärgningen av haveridelarna.

Säkerheten främst

När arbetet startades den 1 augusti gjordes en översiktsrekognosering och fotografering av området. Därefter utarbetades en plan där olika områden prioriterades och tilldelades olika grupper i personalstyrkan. Arbetet som har varit mycket väderberoende och har hela tiden gjorts med säkerhet som högsta prioritet.
– Vissa delar ligger i mycket svårtillgängliga områden på berget. Dit har vi bland annat tagit oss genom att åka helikopter upp på kammen mellan topparna och genom repsäkring klättrat ner, fortsätter Carl-Johan Olofsson.

För att kunna verka säkert och på bästa sätt i området har även specifik skyddsutrustning köpts in enkom för arbetet på Kebnekaise.
– Den militära materiel vi använder i skogen är inte anpassad för den här typen av arbete, bland annat vill vi här synas så mycket som möjligt, säger Carl-Johan vidare.

På berget har alla haveridelar samlats ihop i korgar som sedan transporterats med helikopter till en samlingsplats där delarna lagts i containrar och körts bort med lastbil. 
– Insatsen som vi gjort nu i augusti har gått över förväntan, mycket på grund av gynnsamma väderförhållanden, vi har lyckats plocka ihop mellan 10 och 15 ton, fortsätter Carl-Johan.

Värdefull experthjälp

– Personalen ur Flygbärgningsgruppen från F 17 har förevisat hur övrig personal ska hantera alla delar på rätt sätt för att inte skadas eller utsättas för farliga ämnen. De är experter på hantering av delar från ett haveri som detta. Deras kunskaper har varit mycket värdefulla under vårt arbete, säger Carl-Johan Olofsson.

Ser ett slut

Carl-Johan och flera av hans kollegor från arméns jägarbataljon har varit involverad i arbetet på Kebnekaise i princip sedan den dagen planet kraschade.
– Det känns väldigt skönt att man nu börjar se ett avslut på det här. Det har blivit något av ett personligt engagemang eftersom vi spenderat omkring 70 dagar på platsen, säger han.

En militär bergsguide från markstridsskolan i Skövde med hjälp av personal från olika delar av Försvarsmakten avlöste jägarbataljonens personal den 12 augusti och löser nu uppgiften till och med söndag den 18 augusti.
– Om fler haveridelar smälter fram och upptäcks är vi beredda att vid ungefär samma tid nästa år ta oss an uppgiften, avslutar Carl-Johan Olofsson.

Mats Carlsson