Utbildning i USA väntar helikoptertekniker

En grupp tekniker från Helikopterflottiljen förbereder sig just nu för att åka till Virginia i USA för att utbilda sig på försvarets nya Helikopter 16, amerikanska UH-60M Blackhawk. Kursen som blir den fjärde i ordningen leds av amerikanska instruktörer och pågår i ett halvår.

1:a sergeanterna Christian Blomqvist och Kenneth Nordin hann med några korta månader hemma på Helikopterflottiljen innan det var dags för nästa utbildning. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Christian Blomqvist och Kenneth Nordin får redan arbeta med Hkp 16 i hangaren, men då måste det var en certifierad tekniker med som tar ansvaret.
Christian Blomqvist och Kenneth Nordin får redan arbeta med Hkp 16 i hangaren, men då måste det var en certifierad tekniker med som tar ansvaret. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Christian Blomqvist och Kenneth Nordin får redan arbeta med Hkp 16 i hangaren, men då måste det var en certifierad tekniker med som tar ansvaret. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

– Vilken livserfarenhet, det här är en upplevelse som är få förunnat. Och dessutom får man lön för det, säger Christian Blomqvist som tillsamman med kollegan Kenneth Nordin är två av kursdeltagarna. Så sent som i maj avslutade de utbildningen till helikoptertekniker på Försvarsmaktens tekniska skola i Halmstad. Totalt har de studerat i sex terminer, inklusive en termin på Militärhögskolan.  

Praktiskt ordnat

De båda har lite olika bakgrund. Christian stannade inom Försvarsmakten efter värnplikten, då var det ledarskapsutbildningen som lockade men efter en tid ville han bredda sig med en mer teknisk inriktning. Kenneth, som alltid varit flygintresserad, jobbade som lastbilsmontör innan han sökte in som helikoptertekniker.

– Jag kände att jag ville ha ett jobb där man inte gjorde samma sak dag ut och dag in. 

I Virginia väntar redan lägenheterna. De kommer att bo utanför basen och Kenneth kommer att ha sin flickvän med sig under hela tiden. Hennes resa kvittas mot att Kenneth själv inte tar någon betald hemresa. Christian har också val att inte utnyttja någon hemresa. Den används i stället till hans sambo som kommer och hälsar på i tre veckor över jul. På flygplatsen väntar också två bilar, det går inte att ta sig fram i USA utan bil.

– Det är väldigt smidigt, konstaterar Christian, vi behöver inte tänka på någonting runt omkring, allt är ordnat.

Utbildningen fortsätter hemma

Efter genomförd kurs i USA, som till 70 % innehåller praktiska moment, följer ett och ett halvt års OJT, on the job training, hemma på flottiljen innan de blir certifierade tekniker på Helikopter 16. De har redan börjat jobba på helikoptrarna men det måste alltid finnas med någon färdigutbildad tekniker som tar ansvar för vad som görs.

– Det finns alltid välutbildade och duktiga kollegor som hjälper en om man skulle behöva, säger Christian.

De har inte bara hunnit med att arbetat som tekniker på flottiljen innan den nya kursen startar, de har också hunnit med att flyga. Inte bara ”sin egen” Helikopter 16 utan också i Helikopter 14 och Helikopter 15. En av fördelarna med jobbet.