HMS Koster fraktas till Medelhavet – Transportkontor tog fram avtalet

Det svenska minröjningsfartyget HMS Koster är på väg till Italien, där hon ska testas hur hon fungerar i Medelhavets varmare och saltare vatten. Transporten har genomförts via en sealift där HMS Koster transporterades av ett semisubmersible faryg. Semisubmersible innebär att lastfartyget sänks ned ett antal meter i vattnet för att kunna lasta och därefter tömmas på vatten.

Lastfartyget sänks ned ett antal meter i vattnet för att kunna lasta och därefter tömmas på vatten. Foto: Försvarsmakten/ Jan D'Arcy
Det var en fördel att HMS Koster kunde segla in i fartyget
Det var en fördel att HMS Koster kunde segla in i fartyget Foto: Försvarsmakten/ Jan D'Arcy
Transporten av HMS Koster till La Spezia i Italien.
Transporten av HMS Koster till La Spezia i Italien. Foto: Försvarsmakten/ Jan D'Arcy
Det var en fördel att HMS Koster kunde segla in i fartyget Foto: Försvarsmakten/ Jan D'Arcy
Transporten av HMS Koster till La Spezia i Italien. Foto: Försvarsmakten/ Jan D'Arcy

FMLOG:s transportkontor har  i samverkan med Högkvarteret och Försvarets materielverk, FMV, tagit fram vald transportör. . 
– Den logistiska utmaningen är att hitta ett företag som har ett tillräckligt stort fartyg för att göra en sådan här transport, säger Lars-Åke Nilsson, chef Transportkontoret, TpK.

Transportkontoret tog fram avtalet

Transporten av HMS Koster till La Spezia i Italien är ett gemensamt projekt mellan Försvarsmakten, (TpK), FMV och den valda leverantören TransProCon AB.
Bakom transporten finns ett avtal som Transportkontoret tagit fram. Efter att ha specificerat vad man ville ha gjort fick ett antal företag lämna in offerter. Valet föll på det Göteborgsbaserade företaget TransProCon AB, som i sin tur anlitade en underleverantör – i det här fallet ett tyskt rederi.

– Det var en fördel att HMS Koster kunde segla in i fartyget, det var smidigt och enkelt, säger Lars-Åke Nilsson.
I Italien ska fartyget genomföra en så kallad verifiering och validering med hjälp av NATO Underwater Research Centre (NURC). Och detta är också anledningen till att man fraktar henne till Italien istället för att hon går för egen maskin.– Vi vill att fartyget ska komma fram i toppskick.

I lika gott skick när hon kommer fram

Om hon går själv till Italien kan det hända saker på vägen och man får kanske börja med att reparera motorer och teknik när hon kommer fram.
Nu vet man att hon är i lika gott skick när hon kommer fram som när hon lastades. Vi gjorde likadant när HMS Gotland transporterades till/från USA och de tre fartygen ( två korvetter och ett stödfartyg)  skulle till Adenviken och senare tillbaka till Sverige, men då behövde vi ett mycket större fraktfartyg.
Innan HMS Koster fraktas hem till Sverige igen kommer hon efter avslutad validering att delta i en Operational Sea Training vid italienska marinens ControlloEfficienzaBellica, som syftar till att utveckla hennes förmåga till inre och yttre strid.