"Återställ överallt"

"Återställ överallt" ropas ut i högtalarsystemet ombord på HMS Koster. Maskinisten Richard Lorentzon börjar då springa omkring och läsa av olika mätare och dokumentera den informationen dessa visar. För den otränade säger inte mätarna särskilt mycket.

HMS Koster åter till kaj. Foto: Magnus Jirlind
Richard Lorentzon studsar omkring mellan mätarna.
Richard Lorentzon studsar omkring mellan mätarna. Foto: Magnus Jirlind
Allt ska dokumenteras för att det ska finnas spårbarhet om något går sönder ombord.
Allt ska dokumenteras för att det ska finnas spårbarhet om något går sönder ombord. Foto: Magnus Jirlind
Så snart hela fartyget är återställt väntar lite välförtjänt vila. När fartyget är ute till sjöss så jobbar man i sex timmar för att sen vara ledig i sex timmar. Sömnen är det första det brukar bli brist på ute till sjöss.
Så snart hela fartyget är återställt väntar lite välförtjänt vila. När fartyget är ute till sjöss så jobbar man i sex timmar för att sen vara ledig i sex timmar. Sömnen är det första det brukar bli brist på ute till sjöss. Foto: Magnus Jirlind
Richard Lorentzon studsar omkring mellan mätarna. Foto: Magnus Jirlind
Allt ska dokumenteras för att det ska finnas spårbarhet om något går sönder ombord. Foto: Magnus Jirlind
Så snart hela fartyget är återställt väntar lite välförtjänt vila. När fartyget är ute till sjöss så jobbar man i sex timmar för att sen vara ledig i sex timmar. Sömnen är det första det brukar bli brist på ute till sjöss. Foto: Magnus Jirlind

– Vad jag gör? Jag för journal över fartygets hälsa, säger Richard och ler. HMS Koster har just kommit tillbaka till kaj efter några dagar ute till sjöss.

Richard arbetar med att se till så att minröjningsfartyget HMS Kosters motorer och system fungerar. Han gjorde värnplikten för ett antal år sedan och efter en tids jobb som elektriker sökte han in på specialistofficersprogrammet.

– Det var inte direkt så att jag alltid har drömt om att jobba ute på sjön och vara officer men det var något som växte fram under värnplikten.

HMS Koster är ett fartyg som jobbar med att röja minor och minor finns gott om i Östersjön. Ordet röja innebär att man oskadliggör/spränger minan under kontrollerade former. I maj månad åker HMS Koster till Baltikum för att delta i en insatstillsammans med många andra länder. Där kommer det att röjas skarpa minor.

– Det är ett flexibelt jobb som innebär att du inte gör samma saker hela tiden. Ibland meckar man med motorerna ombord, ibland står man på skjutbanan för att nästa dag vara brandman och släcka bränder.

Ombord så jobbar tjugoåtta personer och av dem är det fem som jobbar med fartygets maskiner och andra tekniska system.Du behöver inte vara en fullfjädrad mekaniker för att söka jobb i maskin men ett tips från Richard är att du bör ha ett tekniskt intresse.

På det fyrtiosju och en halv meter långa fartyget är platsen begränsad så du bör vara social och gilla att umgås med människor.

– Sammanhållningen är unik på ett fartyg som detta. Du måste kunna tillåta dina kollegor att komma dig nära. Om du mår dåligt så dröjer det inte länge innan någon märker detta och vill stötta och hjälpa dig, säger Richard.

Vi går vidare ner i motorrummet, det är ytterligare några mätare som måste läsas av innan Rickard kan meddela sin närmaste chef: ”maskin återställd och klar”.

–Att ha roligt på jobbet var en av förväntningarna som jag hade innan jag började jobba här och jag är inte besviken.