Aircraft cross service

Medan Griparna kör på för fullt med sitt, så pågår annan verksamhet på F 17.Några tekniker har utbildat sig i aircraft cross service, vilket är att lära sig ta hand om andra länders flygplan. I princip kan man säga en enklare form av klargöring.

Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Flygplanet L-159 ALCA.
Flygplanet L-159 ALCA. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
Pinnen indikerar att landningsstället är utfällt.
Pinnen indikerar att landningsstället är utfällt. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Fiffigt inbygda trappsteg.
Fiffigt inbygda trappsteg. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Flygplanet L-159 ALCA. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
Pinnen indikerar att landningsstället är utfällt. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Fiffigt inbygda trappsteg. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten

Tjeckien har med sig tre stycken ensitsiga L-159 ALCA som är ett lätt attackflygplan med möjlighet att användas i luftstrid. L-159 är ett tjeckisktbyggt flygplan. Planet som sådant, tekniskt sett, ligger någonstans mellan JAS 39 A och C.

Utbildningen pågick under tre dagar med teori, praktik och examination och därefter tillämpad klargöring under resten av övningen.
Skälet till att dessa killar utbildas är för att när Tjeckien flyger till Vidsel så behöver de mellanlanda för att tanka och eftersom Ronneby ligger precis halvvägs så faller det sig naturligt att göra detta här.
Piloten, som är utbildad att själv göra vissa delar av klargöring behöver assistans av teknisk personal.
– Det är nyttigt att vidga sina vyer, säger löjtnant Emil Lindberg som är en av de fyra teknikerna som får denna utbildning. De andra är löjtnant Magnus Persson, löjtnant Pontus Åbom och förste sergeant Anders Karlsen-Myrén.

Lite kuriosa

Tankning av fälltankarna sker med vanligt munstycke, öppen tankning. Om piloten inte får ok på att landställen är ute på sina skärmar, så finns det rödvita stavar som sticker upp ur vingarna för att indikera att ställen är ute. De kan piloten se i backspeglarna, finurligt och enkelt. Någon stege som vi är vana vid finns inte utan istället fälls det nedersta steget ut och så fötterna kan stickas i luckor på vägen upp. Bredvid stegen finns en lucka för att lägga loggbok eller dator på. Ovanför där skriver man in vilken beväpning som är på planet för stunden. Det finns även ett antal mätare som man ser från utsidan.