Försvarsmakten sänder live via Youtube

På måndag startar Försvarsmaktens nya rekryteringskampanj där live-event kommer att hållas på Sergels torg mellan onsdag och lördag. Det unika med kampanjen är att eventet kan streamas via Youtube.

Rekryteringskampanj Foto: DDB Stockholm

Under våren körs kampanjen som en del av målsättningen att rekrytera 1 400 personer till Försvarsmakten. Kvinnor och män i åldern 18-30 år tillhör den primära målgruppen.

–  Den här kampanjen ligger bra i tiden för oss eftersom målgruppen står vid ett vägval där många viktiga beslut om framtiden ska tas. Försvarsmakten vill då bli ett medvetet val för hösten, säger Magnus Tegsved, marknadsförare vid Försvarsmakten.

Kampanjen sträcker sig under tre veckor och på måndag börjar nedräkningen på kampanjsajten inför live-eventet där det under dagen och nästföljande dag visas utomhusannonser. Live-eventet inleds på onsdagen på Sergels torg i Stockholm. Förutom detta kommer Försvarsmakten även att synas i radio och tv.

– Budskapet ”Vem bryr sig?” har växt fram för att nå så många som möjligt då vi har en stor målgrupp för rekrytering till hemvärnet. Det ska få människor att känna engagemang, att reflektera och haja till. Eventet vid Sergels torg kommer att vara en aptitretare för att driva trafik till kampanjsajten, säger Magnus Tegsved.

Försvarsmakten blir först i Sverige med att använda sig av live-streaming via Youtube och kan därmed upplevas av målgruppen både på plats och på webben. Total kostnad för kampanjen är 18 miljoner varav medieköp stod för 15 miljoner och reklamproduktion för 3 miljoner kronor.