Ett gigantiskt logistikpussel

Via hav, luft och land, de svenska enheterna som deltar i Cold Response använder alla färdsätt för att ta sig till övningsområdet. Att få all svensk personal och alla fordon till Norge och Cold Response är inte gjort i en handvändning.  Redan i januari startade de första transporterna för att få allt på plats i tid.

Via hav, luft och land, alla färdsätt används av svenska enheterna som deltar i Cold Response. Arméns jägarbataljon kom med flyg från Arvidsjaur till Bardufoss. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Kapten Torbjörn Selström visar den omfattande transportplanen.
Kapten Torbjörn Selström visar den omfattande transportplanen. Foto: Greta Sköld/Försvarsmakten
Jägarsoldaterna Erik Sand och Patrik Berglund tycker att upplägget med tillämpad övning är det bästa med Cold Response.
Jägarsoldaterna Erik Sand och Patrik Berglund tycker att upplägget med tillämpad övning är det bästa med Cold Response. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Kapten Torbjörn Selström visar den omfattande transportplanen. Foto: Greta Sköld/Försvarsmakten
Jägarsoldaterna Erik Sand och Patrik Berglund tycker att upplägget med tillämpad övning är det bästa med Cold Response. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

För att skicka svenska förband utomlands krävs noggrann planering och koordinering. Allt detta arbete sköts av en speciell enhet, Movcon, det står för Movement Control och är under övningen sammansatt av svensk och norsk personal. Den svenska Movconpersonalen tillhör Trängregementet i Skövde.

Kapten Torbjörn Selström, ytterligare två svenskar tillsammans med fyra norska officerare har hand om planeringen av alla transporter. Han visar transportplanen, ett omfattande dokument med alla planerade rörelser, totalt 287 rader i dokumentet åskådliggör alla svenska rörelser till och från övningen. För hela övningen tillkommer dessutom 320 rörelser från andra nationer utöver de svenska.
– Vår utmaning är att få smidighet i den stora mängd människor och materiel som ska transporteras hit, för att få struktur i detta gigantiska logistikpussel utgår vi ifrån vilken tidpunkt de behöver vara på plats, berättar han.

Allt som ska färdas på tåg ska också lastas på och av, det sköts också av personal ur Movcon, totalt 30 svenska soldater och officerare arbetsleder all på- och avlastning, så kallad med terminaltjänst.  Förbanden med sina olika fordon, stridsvagnar, artilleripjäser, bandvagnar, lastbilar, fartyg, flyg och helikoptrar bestämmer inte själv när de ska åka till övningen.
– Nej, det skulle bli totalt kaos om alla skulle göra som de vill, därför är det så viktigt att alla följer transportordern, fortsätter Torbjörn Selström.

På förhand

Innan alla förband hunnit på plats är Torbjörn och hans medarbetare redan inne i nästa fas. De började redan under fredagen den 9 mars att planera och strukturera hemtranporterna i detalj. Varje litet fel skapar det stora konsekvenser för hela logistikpusslet.
– Sen kan man ha olika transportsätt till och från övningen. Livgardets fordon och materiel till exempel, de transporterades med tåg upp till Norge men måste av olika orsaker gå på lastbil och trailer tillbaka till Sverige.

Atlantens krafter

Visbykorvetten HMS Härnösand kastade loss från Karlskrona örlogshamn fredagen den 2 mars. Exakt en vecka senare nådde kom den fram till Harstads hamn i Nordnorge. Det är första gången ett svenskt ytstridsfartyg är så långt norrut.
– Transporten upp har varit en tuff men givande övningsvecka för oss, vi fick verkligen känna Atlantens krafter, stundtals var det upp till sju meter höga vågor, berättar fartygschefen Jörgen Sjövik.

Jägarna tog flyget

Via flyg från Arvidsjaur till Bardufoss och med buss ut till tältförläggningen som upprättats i en hangar, så ser resvägen ut för Arméns jägarbataljon som i år deltar med 86 personer.
För många av soldaterna är detta första stora internationella övningen. Jägargruppchefen Patrik Berglund är en av dem och han tycker att veckorna i Norge ska bli spännande,
– Det är av den här typen av övningar man lär sig mest av, jag tycker det är bra med en tillämpad övning för det innebär att gör vi fel så blir det konsekvenser, vi kan till exempel bli tillfångatagna. Det ska bli både kul och spännande, säger han.
– Det ska bli kul att komma ut, den största utmaningen blir nog det varierande vintervädret med blötsnö, regn och kyla i en salig blandning, förutspår signalisten Erik Sand.