Hårdtestas i subarktisk miljö

Det slås två flugor i en smäll utanför Boden. Johan Löfgren och Joakim Sundström, båda I 19, är delaktiga i ett materielförsök med en splitterskyddad traktorgrävare. Samtidigt genomför de förberedelser inför Cold Response 2012.

Johan Löfgren och Joakim Sundström är nöjda med vinterförsöken hittills. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
I verifieringsförsöken ingår det nyttjande och hantering av snökedjor.
I verifieringsförsöken ingår det nyttjande och hantering av snökedjor. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
JCB HMEE var namnet. Betraktas som världens snabbaste grävlastare om man läser på branschbloggar på internet.
JCB HMEE var namnet. Betraktas som världens snabbaste grävlastare om man läser på branschbloggar på internet. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
Det ingår grävning i förberedelserna till förläggningen.
Det ingår grävning i förberedelserna till förläggningen. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
I verifieringsförsöken ingår det nyttjande och hantering av snökedjor. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
JCB HMEE var namnet. Betraktas som världens snabbaste grävlastare om man läser på branschbloggar på internet. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
Det ingår grävning i förberedelserna till förläggningen. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten

– Vi har fått till uppgift och genomföra vinterverifiering för att se om grävaren uppfyller de krav som Försvarsmakten har ställt på leverantören. Och hittills har allt gått över förväntan, säger Johan Löfgren, trosskompaniet vid pansarbataljon.

Testas av Försvarsmaktens vinterenhet

Traktorgrävaren är den första av sitt slag i den svenska Försvarsmakten. Första exemplaret kom till Sverige i november 2011 och är upphandlat av Försvarets materielverk, FMV. Den är minimalt modifierad och testas nu för fullt av Försvarsmaktens vinterenhet. I försöken ingår bland annat allt skotta fram förläggningsplatser för trosskompaniets grupperingar under förövningen CET/FIT inför Cold Response. De testar snökedjor, kör i kolonn vid truppförflyttningar och  testar grävaggregatet. I beställningen till Försvarsmakten ingår 21 stycken. Och om allt går som det ska kommer den att levereras eftersom.

Används redan idag

Den splitterskyddade traktorgrävaren är en handelsprodukt som just nu används i Irak och Afghanistan under annan flagg.
– Något som gör traktorgrävaren speciell är att den hänger med en körande fordonskollon i närmare 80 kilometer i timmen samtidigt som den har bättre bromsegenskaper än en lastbil, säger Johan Löfgren

Föraren är en rutinerad soldat

Under övningen och verifieringstestera är Joakim Sundström förare.
– Jag gjorde lumpen 2005 och sedan har det bara rullat på. Min första anställning var som skyddsvakt. Sedan har jag deltagit i olika beredskapsförband och två utlandsinsatser, FS 17 och FS 20 i Afghanistan. Och nu är jag anställd soldat.

Vad tycker han om den splitterskyddande traktorgrävaren?
– Visst är den litet annorlunda jämfört med en svenskbyggd traktorgrävare, men man vänjer sig. Den är väl inte byggd för att skotta snö men det funkar bra. Körhastigheten kan man inte klaga på och bromsarna är kanon, avslutar han.