Korvett Visby

Försvarsmaktens fem Visbykorvetter utgör stommen av marinens ytstridsfartyg. Smygtekniken (stealth) som ger fartygen dess karaktäristiska utseende är utvecklat för att motståndaren skall få svårare att upptäcka det, oavsett om spaningen sker med hjälp av radar, infraröd teknik (värmestrålning) eller hydroakustik (ljud).

HMS Karlstad är en av fem Visbykorvetter.
HMS Karlstad är en av fem Visbykorvetter.
HMS Karlstad är en av fem Visbykorvetter. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
HMS Visby
HMS Visby Foto: Finska marinen
Avgaserna från robotskottet leds ut på motsatt sida av fartyget
Avgaserna från robotskottet leds ut på motsatt sida av fartyget Foto: HeliAir Sweden

Många av fartygens sensorer är dolda i skrovet när de inte används. Vapensystemen är även de dolda bakom luckor. Avgaserna från fartygets motorer kyls för att minska värmesignaturen.

Visbykorvetterna ska kunna lösa uppgifter i tre dimensioner, i luften, på ytan och under ytan. Deras operativa uppgifter är ytstrid, ubåtsjakt, eskortering och luftförsvar. Möjlighet att landa helikopter ombord finns på tre av fem korvetter.

Visbykorvetterna byggdes på Kockumsvarvet i Karlskrona mellan 2000 och 2009. Deras uppgifter är ytstrid, ubåtsjakt, eskort och minröjning. Fartygen är förlagda på Tredje och Fjärde sjöstridsflottiljen.