Flyguppvisningsprogram

Preliminärt flyguppvisningsprogram.

F-18C AG från Finland.
Hawk Mk 51. Foto: AVIATION PHOTOCREW
Yellow Sparrows från Norge.
Yellow Sparrows från Norge.
Nicolas Rossier från Schweiz framför sitt F-18.
SAAB B 17
SAAB B 17
DC3 "Daisy" Foto: Flygande veteraner

09:30  Radiostyrda flygplan

Luleå RC-klubb flyger med sina radiostyrda farkoster.

10:00 − SU-29 med rök

Sukhoi SU-29 är ett tvåsitsigt propellerflygplan.

10:10 − Saab B17

Ett bomb- och spaningsflygplan som byggdes av Saab. Användes bland annat av Sverige och Österrike. 

10:20 − J34 Hawker Hunter

Hawker Hunter är ett enmotorigt stridsflygplan. Flygplanstypen flög för första gången 1951. Den tillverkades i 1 972 exemplar och har tjänstgjort i 19 olika flygvapen.

10:35 − Fyra Jas 39 Gripen + C-130 AAR

Svenska flygvapnets toppmoderna enhetsflygplan Jas 39 Gripen samt transportflygplanet C-130 Hercules

10:50 − C-130 AAR landning

10:55 − Fyra Jas 39 Gripen i formation

11:00 − Öppningsceremoni

Chefen F 21 håller en välkomstceremoni för Försvarsmaktens huvudflygdag 2017.

11:15 − F/A-18 Hornet (från Schweiz)

Uppvisningsgruppen ”Hornet Solo Display” grundades 1997, när det Schweiziska flygvapnet fick deras första F-18:s. Det är första säsongen för Kapten Nicolas Rossier, den nionde uppvisningspiloten i det Schweiziska flygvapnet. Laget består av en uppvisningspilot och en coach; Kapten Julien Meister, som är den föregående uppvisningspiloten, vars uppgift är att stötta och ta med sig reservdelar till flygplanet. Utöver det består laget av fem mekaniker, som ofta förändras för varje uppvisning.

11:30 − SK 16 Harvard

SK 16 / North American T-6 Texan var ett amerikanskt skolflygplan.

11:40 − P-51 Mustang

P-51 Mustang var ett amerikanskt jaktflygplan som bland annat användes under andra världskriget.

11:55 − SK60AU

Ett tvåmotorigt svenskt jetflygplan tillverkat av Saab AB. Används bland annat som skolflygplan av det svenska flygvapnet.

12:10 − J29 Tunnan

Saab 29 Tunnan flög första gången 1948.  Tunnan är ett enmotorigt svenskt stridsflygplan som utvecklades av Saab för det svenska flygvapnet. Flygplanet var i aktiv militär tjänst i Sverige och Österrike mellan åren 1951 och 1972.

Källa: Swedish Air Force Historic Flights.

12:25 − J32 Lansen

Jakt-, attack- och spaningsflygplan som byggdes av Saab.

12:40 − J35 Draken

Saab 35 Draken är ett enmotorigt svenskt jaktflygplan som utvecklades av Saab AB för det svenska flygvapnet, där det ersatte J 29, J 32 och J 34. Flygplanet var i militär tjänst i över 40 år i fyra europeiska länder.

Källa: Swedish Air Force Historic Flights.

12:55 − Yellow Sparrows (från Norge)

Uppvisningsgrupp från Norge.

13:10 − Lunchpaus, markprogram. Radiostyrt.

13:30 − SU29 med rök

13:45 − F-18 Hornet (från Finland)

Amerikanskt multirollflygplan som används av flera länder runt om i världen, bland annat Finland.

14:00 − Helikopter 14 och Helikopter 16

NH90 och Black Hawk från det svenska flygvapnet.

14:15 − AJS 37 Viggen

Saab 37 Viggen är ett stridsflygplan utvecklat och byggt av Saab AB. Första flygning skedde den 8 februari 1967 och leveranserna till Flygvapnet inleddes år 1971. Viggen är ett stridsflygplan, som tillverkades i fem olika versioner.

Källa: Swedish Air Force Historic Flights.

14:30 − Team 60

Svensk uppvisningsgrupp som flyger SK 60.

14:45 − Jas 39 Gripen

15:00 − DC3 Start

1943 Daisy tillverkas

Daisy tillverkades i Douglas Aircraft Companys fabriker i Long Beach i södra Los Angeles, Kalifornien med tillverkningsnummer (c/n) 13883, som en C-47 A-60-DL Skytrain, en militär version av DC-3 med stor lastdörr, förstärkt golv och större bränsletankar.

Hon levererades till US Army Air Forces den 5 oktober 1943 och fick USAAF s/n 43-30732. På stjärtfenan målades siffrorna 330732.

Daisy tillverkades mitt under Andra världskriget och levererades direkt till US Army Air Forces i oktober 1943 och baserades i Oran i Algeriet. Där transporterade hon trupper, gods och förnödenheter. 1944 ombaserades hon till England som förberedelse för de allierades invasion av tyskockuperade Europa.

Enligt flera samstämmiga uppgifter deltog Daisy under Dagen D den 6 juni 1944.

1945 Ombyggd till civil DC-3

Då kriget var slut återvände Daisy till USA den 23 september 1945 och överfördes till Reconstruction Finance Corporation (RFC), en organisation inom den amerikanska statsförvaltningen som sålde ut militärt krigsöverskottsmaterial. Under 1946 konverterades hon från en militär C-47 till en civil DC-3C av Canada Air Ltd. I konverteringen ingick att de stora lastdörrarna ersattes med en vanlig passagerardörr samt att kabinen ljudisolerades och fick bekvämare stolar.

1946 - 1957 Det Norske Luftselskap och SAS

Daisy såldes efter konverteringen till Det Norske Luftfartselskap (DNL). I Norge fick hon civilt registreringsnummer LN-IAF och namnet Nordfugl. Under 1948 bildade DNL, Det Danske Luftfartselskab (DDL) och svenska AB Aerotransport (ABA) det gemensamma Nordiska flygbolaget Scandinavian Airlines System, (SAS). Nordfugl målades nu om i SAS' klassiska "drakmålning" och namnet Fridtjof Viking. Daisy blev därmed ett av SAS första flygplan.

1957 - 1960 Linjeflyg

1957 såldes Daisy till ABA för bruk i Linjeflyg och fick svenskt registrering SE-CFP den 13 augusti samma år, varefter hon sattes in i Linjeflygs trafik. 1960 drabbades bolaget av ekonomiska svårigheter och sålde därför två av sina DC-3:or, SE-CFP och hennes syster SE-CFR till svenska Flygvapnet.

1960 - 1982 Flygvapnet

I Flygvapnet hade DC-3 typbeteckningen Tp 79. Daisys flygvapennummer blev 79006. Efter att först ha återfått militära lastdörrar hos Svenska Flygverkstäderna på Bulltofta blev hon först baserad på F 7 Såtenäs och därefter på F 3 Malmslätt, som då blivit ett detachement till F 13 i Norrköping. Under sin tid i Flygvapnet hyrdes hon bland annat ut till Röda Korset för humanitära insatser i Etiopien. Under tre månader där transporterade hon 325 ton förnödenheter och 826 passagerare!

1982 - Flygande Veteraner

Mellan 1982 och 1984 fasade Flygvapnet ut sina sista Tp 79:or. 79006 såldes 1982 till två privatpersoner, Ingemar Wärme och Jimmie Berglund för 80 000 kronor. Dessa två grundade en stiftelse, Flygande Veteraner och sålde planet till stiftelsen 1983. De bildade även föreningen Flygande Veteraner samma år, för planets tekniska och ekonomiska förvaltning. Under tiden hade stiftelsens grundare tillsammans med frivilliga krafter genomfört en omfattande teknisk översyn och återställande till civilt skick av flygplanet. Den 26 juni 1984 återfick hon samma civila registrering som hon haft under sin tid i Linjeflyg, SE-CFP.

Premiärturen som privatägt veteranflygplan äger rum i juni 1984. Hon döps till "Daisy", som så vitt man tror sig kunnat konstatera, var det namn hon hade i USAAF 1943-1945.

1986 I SAS klassiska “drakmålning” igen

I samband med SAS' 40-årsjubileum 1986 återfick planet den drakdekor hon burit under sin tid i SAS 1948-1957 med namnet Fridtjof Viking målat på nosen. Detta var från början avsett att vara en temporär målning, men efter att SAS då beslutade att stå kvar som föreningens sponsor har flygplanet fått behålla sitt utseende. Detta även efter att SAS upphört med sin sponsring.

15:15 − Storformation. (SK60, J35, AJS37, J29, J32, Jas 39)