Arctic Challenge Exercise 2023

- 14 nationer bygger säkerhet och operativ effekt tillsammans

Strax efter klockan nio på morgonen den 29 maj lyfte det första stridsflyget från Luleå-Kallax flygplats för att genomföra övningens första flygpass i det gigantiska övningsområdet över Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och delar av Jämtland.

Stridsflygplan på startbanan
Stridsflygplan på startbanan
Schweizisk F-18 Hornet taxar ut till banan för att starta förmiddagspasset. Foto: Joakim Vidgren/Försvarsmakten
Ett JAS 39 Gripen plan som lyfter
Svenska Jas 39 Gripen lyfter från Luleå-Kallax flygplats. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Övningsledaren i skogen
"Sedan ACE 21 har det som vi alla vet hänt en hel del på den säkerhetspolitiska arenan. I och med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har vi idag en situation som vi inte varit i närheten av sedan kalla kriget. Det här innebär att ACE 23 är viktigare än någonsin för att öka den operationella effekten för samtliga deltagare samtidigt som vi tillsammans skapar säkerhet och stabilitet i vårt närområde" säger flottiljchef och biträdande övningsledare Carl-Fredrik Edström. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Schweiziska stridsflygplans stjärtfenor
Schweiziska F-18 på plattan i väntan på nya uppdrag. Foto: Jesper SUndtröm/Försvarsmakten
Pilot redo för start
F-16-pilot gör sig redo för start. Foto: Joakim Vidgren/Försvarsmakten
Sveriges statsminister och USA:s utrikesminister hälsar på övningsledaren
Överste Carl-Fredrik Edström hälsar USA:s utrikesminister Anthony Blinken välkommen till F 21 och övning ACE den 30 maj. Just den dagen fick övningen och F 21 celebert besök då statsminister Ulf Kristersson och USA:s utrikesminister Anthony Blinken anlände till flottiljen för att genomföra ett så kallat bilateralt samtal. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Militärer gör honnör utanför ett flygplan.
Sveriges flygvapenchef Jonas Wikman tog emot den tyska flygvapeninspektören Ingo Gerhartz på tisdagförmiddagen. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Flygvapenchefen blir intervjuad
Sveriges flygvapenchef, generalmajor Jonas Wikman i samtal med media under mediadagen. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Presskonferens med svenska och amerikanska flaggor i bakgrunden
Presskonferens mellan Sverige och USA på F 21 under övningen ACE 23. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Flygplan på landningsbana
Ett av de amerikanska statsflygen landar in på Luleå-Kallax flygplats. Ombord finns bland annat den amerikanske utrikesministern Anthony Blinken. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Ett brittiskt tankerflygplan
F-16 lyfter över det brittiska tankerflygplanet Voyager. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Två journalister fotograferar ett nederländskt stridsflygplan
Media och ett nederländskt F-16. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten

– Sedan ACE 21 har det, som vi alla vet, hänt en hel del på den säkerhetspolitiska arenan. I och med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har vi idag en situation som vi inte varit i närheten av sedan kalla kriget. Det här innebär att ACE 23 är viktigare än någonsin för att öka den operationella effekten för samtliga deltagare, samtidigt som vi tillsammans skapar säkerhet och stabilitet i vårt närområde, säger flottiljchef och biträdande övningsledare Carl-Fredrik Edström.

I år genomförs den multinationella flygövningen Arctic Challenge Exercise 2023, ACE 23, för sjätte gången sedan starten 2013. Övningen genomförs i norra Sverige, Norge och Finland 29 maj till 9 juni. Övningen har under drygt två år planerats av de tre länderna tillsammans med Danmark. I år är det Finland som är övningsledare och ansvarigt för övningen inom ramen för det nordiska samarbetet och det Cross border-avtal som finns mellan länderna. Totalt under ACE 23 deltar cirka 120 flygplan, inklusive tankerflygplan och ledningsflygplan, samt cirka 2 700 deltagare från 14 olika nationer. Dessutom deltar även AWACS (stridslednings- och luftbevakningsflyg) från Nato.

Två pass per dag fem dagar i veckan från fyra baser i tre länder

Under övningen flyger man från fyra baser, Luleå Kallax i Sverige, Örland i Norge samt Rovaniemi och Pirkkala i Finland. Varje dag genomförs två flygpass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Förmiddagspasset flygs i det land som man befinner sig i. Under eftermiddagspasset korsar flygstyrkorna i Norge och Finland gränserna och tar sig in i det unika övningsområdet för ACE 23 - ett område som sträcker sig från Jämtland/Västernorrland i söder till den nordligaste spetsen i Sverige.

I mitten av vecka 21 landade de övriga deltagarna i Sverige på Luleå-Kallax flygplats, brittiska Typhoon, schweiziska F-18 Hornet, svenska Jas 39 Gripen från F 7 i Såtenäs samt danska och nederländska F-16. På plats i Luleå finns bland annat även det brittiska tankerflygplanet Voyager samt det brittiska störningsflygplanet DA-20.

– Det här är en extremt viktig flygövning då vi inte har en sådan här omgivning i Schweiz. Här är övningsområdet omkring fyra gånger det luftrum som vi har och det ger utmärkta möjligheter att träna stora övningar. Det här är det enda luftrummet i Europa där vi kan träna sådana här komplexa övningar tillsammans med våra allierade, säger överstelöjtnant Bernhard Kocher, chef för den schweiziska styrkan på plats i Luleå.

Värdlandsstödet - en viktig del av ACE

ACE är först och främst en flygövning, men utgör också en viktig övning för förmågan till värdlandsstöd - att kunna ta emot utländska aktörer och se till att de kan verka och lösa sina uppgifter på, eller från, svenskt territorium. Värdlandsstödet påbörjades långt innan övningen startade och omfattar såväl administrativa frågor som till exempel tullfrågor, försäkringar, tillträde till och upprättande av skyddsobjekt och skattefrågor. När övningen väl startat handlar värdlandstödet mer om att ge praktiskt stöd med allt möjligt så som mat, vatten, drivmedel, skydd och bevakning, ledning och samband, sjukvård och stöd vid truppförflyttningar på det svenska vägnätet.

Kvalificerat motstånd på marken och i luften

Under ACE får stridspiloterna, under ett och samma flygpass, samordna sitt flygföretag med över 50 andra plan från åtta länder, samtidigt som man möter en motståndare om 30–40 flygplan i luften, med ett tiotal olika flygplanstyper. Och efter varje flygpass görs en noggrann utvärdering av varje pilots uppträdande och handlingar. Utöver detta får piloterna även öva lufttankning och på att utsättas för ”störd” radio- och radarmiljö samtidigt som de ska bekämpa mark- och sjömål. Förutom hotet från motståndarna i luften finns även avancerade hot på marken i form av norska, tyska, brittiska och amerikanska luftvärnsförband grupperade runt om i Norrbotten och Västerbotten.

Statsministern och USA:s utrikesminister på besök

På tisdagkvällen fick övningen och F 21 celebert besök då statsminister Ulf Kristersson och USA:s utrikesminister Anthony Blinken anlände till F 21 för att genomföra ett så kallat bilateralt samtal. Därefter hölls en gemensam presskonferens inför ett trettiotal journalister där den amerikanske utrikesministern menade att ett besked rörande Turkiet och Ungerns svar på Sveriges Nato-ansökan väntas inom kort, vilket skulle innebära att Sverige kan bli fullvärdig medlem innan toppmötet i Vilnius den 12 juli.

– Vi ser fram emot att processen kan slutföras de närmsta veckorna. Vi har ingen tvekan om att det kan, borde och förväntas bli så, sa Anthony Blinken.