Kampanj om mensskydd i sociala medier

I höstas införde Försvarsmakten kostnadsfria mensskydd som en del av utrustningen till värnpliktiga för att ge alla bättre förutsättningar att verka utifrån sin förmåga. Detta presenteras i en kampanj i sociala medier under tre veckor.

Det är på blodigt allvar - så lyder rubriken för kampanjen. Foto: Försvarsmakten

Syftet med kampanjen är att visa målgruppen kvinnor mellan 15 och 23 år att Försvarsmakten är en modern arbetsplats där alla ska ha samma förutsättningar att lösa sina uppgifter. På samma sätt som olika miljöer, uppgifter eller väder kräver sina lösningar, ska mens inte heller vara ett hinder för soldaternas stridsvärde.

 – Det här är ett bra sätt att berätta för målgruppen om en av många saker som görs för att ge bättre förutsättningar för kvinnor i Försvarsmakten. Detta är bara en liten del av ett större projekt för att uppnå en jämställd materielförsörjning. Det handlar i grunden om att alla, oavsett kön, ska ha samma förutsättningar att agera utifrån sin bästa förmåga, säger Johan Landeström, Försvarsmaktens marknadschef.

 Kampanjen pågår vecka 4–6 i kanaler som Facebook, Instagram och Snapchat.