”Minsta misstag får stora konsekvenser”

Den svarta gummibåten lägger sig intill det stora handelsfartyget. Ett tiotal soldater med bokstäverna ”EOD” på sina hjälmar och stridsvästar klättar uppför repstegen som hänger ner från däck. De ska avvärja ett fiktivt hot i form av improviserade sprängladdningar som finns ombord.

Försiktigt söks fartyget igenom.
Försiktigt söks fartyget igenom. Foto: Thomas Melin/Försvarsmakten
Fartyget som genomsöktes var det inhyrda fartyget IDA H.
Fartyget som genomsöktes var det inhyrda fartyget IDA H. Foto: Melina Westerberg/Försvarsmakten
EOD-operatörerna jobbar i små grupper.
EOD-operatörerna jobbar i små grupper. Foto: Thomas Melin/Försvarsmakten
Operatörerna går ombord efter att specialförbandet säkrat fartyget.
Operatörerna går ombord efter att specialförbandet säkrat fartyget. Foto: Thomas Melin/Försvarsmakten

I Ronneby hamn har militärer från sju nationer samlats inom ramen för den marina övningen Northern Coasts. Där ska de säkra hamnen genom att öva olika moment inom ammunitionsröjning, så kallad EOD (Explosive Ordnance Disposal).

– Bland annat söker dykare av kajen på jakt efter hemmagjorda bomber och sjöminor. Längre ut undersöks botten med hjälp av undervattensfarkoster, säger Carl-Johan Djurstedt, som är chef för den samlade styrkan av EOD-specialister.

I scenariot ingår också ett specialförband som under natten fritagit ett civilt handelsfartyg som kapats av terrorister. Vid fritagandet hittades ett antal improviserade sprängladdningar ombord. Det är de laddningarna som soldaterna på väg uppför repstegen nu ska oskadliggöra.

– Adrenalinet pumpar i kroppen men det gäller att vara fokuserad, säger kapten Sebastian Harper från Kanada som leder insatsen.

Till sin hjälp har han utöver sitt kanadensiska EOD-team även ett amerikanskt. Väl uppe på däck får de information från övningsledningen om var sprängladdningarna finns. Sebastian Harper sänder iväg soldaterna, eller EOD-operatörerna som de också kallas, till olika delar av fartyget för att ta hand om hoten.

Kanadensiska EOD-operatörer går in i ett utrymme i fartyget.
Kanadensiska EOD-operatörer går in i ett utrymme i fartyget. Foto: Thomas melin/Försvarsmakten

Mer komplext på fartyg än på land

Att jobba med EOD i fartyg är mer komplicerat än på land eftersom det inte går att spränga på plats i och med risken för hål i skrovet. Det blir också gasutveckling och värme på ett helt annat sätt i fartyg även med små sprängladdningar och de metoder EOD-operatörerna annars använder.

– Det är en extremt komplex miljö. Minsta misstag får stora konsekvenser. Även på land får misstag konsekvenser, men där är det sällan man försvinner ner på havets botten, säger Carl-Johan Djurstedt.

För Sebastian Harper och hans två team är det ett tidskrävande arbete att identifiera och oskadliggöra de många sprängladdningarna ombord på handelsfartyget. Insatsen baseras hela tiden på nya prioriteringar och människor i fara är alltid nummer ett. Så är fallet när några operatörer hittar en granat som riggats på en dörr. Bakom dörren sitter delar av besättningen inlåst.

Efter ett antal timmar är hotat avvärjt och samtliga fiktiva sprängladdningar omhändertagna. Sebastian Harper och hans män transporteras tillbaka till hamnen i Ronneby. Han är nöjd med samarbetet mellan sina egna och de amerikanska soldaterna.

– Det var en ok insats. Tyvärr ”exploderade” en av granaterna. Samtidigt var det en utmärkt möjlighet att träna med amerikanerna och vi lärde vi oss en hel del som kommer att hjälpa andra EOD-team i framtiden, säger han.