ÖB: ”Jag ska självklart vara på plats här”

För trettonde gången deltog Försvarsmakten i Prideparaden med musik, glädje och dans genom Stockholm på lördagen.

ÖB Micael Bydén deltar för andra året i Prideparaden i Stockholm Foto: Jonas Svensson/Försvarsmakten
För trettonde gången deltog Försvarsmakten i Prideparaden med musik, glädje och dans. Foto: Jonas Svensson/Försvarsmakten
Försvarsmakten i årets Prideparad i Stockholm Foto: Jonas Svensson/Försvarsmakten

– Jag är självklart på plats när det är Prideparad. Vi har uppdraget att försvara Sverige, Sveriges intressen, vår rätt att leva som vi själva väljer och människors lika värde. Att vara med här är också en viktig signal inåt i Försvarsmakten att vi värderar människors kompetens, erfarenheter och kunskaper och alla som kommer till oss ska vara trygga i den vetskapen. Det säger ÖB Micael Bydén som i år är med i sin andra Prideparad.

Försvarsmakten är med för trettonde året och liksom tidigare tillsammans med de andra försvarsmyndigheterna i Samverkansrådet.

– Från Försvarsmakten är ett 60-tal anmälda, men vi brukar vara ett hundratal totalt som är med. Det säger Petra Jäppinen, HR-specialist på Försvarsmaktens HR-centrum och den som samordnar Pridedeltagandet för Försvarsmaktens räkning.

Hon berättar att alla försvarsgrenar är representerade, civilt och militärt anställda, frivilliga och anhöriga, men, säger hon, alla är inte HBTQ-personer:
– De deltar här därför att de tycker att de här frågorna är viktiga för vår organisation.

Peter Sandwall, Försvarsmaktens generaldirektör, framhåller att arbetet med HBTQ-frågor i Försvarsmakten inte bara handlar om Pride-veckan:

– Jag är Försvarsmaktens representant i försvarsmyndigheternas samverkansråd. Där lyfter vi frågor kring de sju olika diskrimineringsgrunderna, men det senaste året har det varit mycket fokus på HBTQ.

ÖB berättar att han i samtal med utländska kolleger ibland får höra att Försvarsmaktens och hans eget deltagande i Pride är unikt.

– Men för oss är det en självklarhet. Vi måste sända tydliga signaler inåt och utåt om att det här är viktigt och bra för oss som organisation, som arbetsgivare och som en del av vårt samhälle, säger han.