Jobbar bland molnen

Henrik Björling uppvisningspilot från F 21

Det dova mullrandet och de vita strecken som stridsflygplanen lämnar efter sig är något de flesta sett. För Henrik Björling fanns alltid drömmen om att en dag vara den som körde. Han drogs mot himlen.

Henrik Björling kommer att bjuda publiken på en fartfylld flyguppvisning under Försvarsmaktens huvudflygdag på F 21 den 26 augusti. Foto: Joakim Vidgren/Försvarsmakten

Trots att han bara är 36 år, så har han flugit över halva sitt liv. Han tog nämligen sitt första flygcertifikat innan han tog körkort. I sin karriär som pilot har han flugit flera flygplan, både en- och tvåmotoriga propellerplan, men även den militära SK60. På flygdagen visar han dock upp sig själv och sitt favoritflygplan − Jas 39 Gripen.

− Det är ett av de modernaste flygplanen i världen. Ett flygplan som är byggt för att piloten ska kunna prestera på högsta nivå, säger han.

Hur ser dina förberedelser ut inför flygdagen?

− Jag kommer under veckorna innan flygdagen träna så att jag kommer i form. Det är precis som i idrotten. Jag tränar så jag är trygg i den roll jag har. Under flygdagen, ungefär en timme innan flygningen, går jag ifrån människor och tänker igenom mitt nummer och genomför mental förberedelse. Jag går igenom hela programmet visuellt. Jag kollar vädret – är det är soligt, blåsigt och så vidare. Efter det hoppar jag in i flygplanet och taggar till!

Vad har du för förväntningar på flygdagen?

− Jag hoppas på bra väder, glada miner och en bra show. Jag förväntar mig bra och säkra flyguppvisningar och att publiken är nöjda när de går därifrån. Både entusiaster och de som är där första gången. Att alla besökare får en positiv bild av Försvarsmakten.

Vad för egenskaper ska en stridspilot ha?

− Det är jätteviktigt för en stridspilot att vara en lagspelare. Även fast man är själv i planet så är man i ett lag, med kamrater både i luften och på marken. Det är jätteviktigt att kunna ligga på förkant. Man ska vara en person som inte stressar upp sig så lätt. Det skaffar man förutsättningar för om man ligger i förkant och är förberedd.

Du har ju alltid drömt om att bli stridspilot. Var du nervös inför testerna?

− Självklart är man nervös inför testerna. De är svåra, men antingen klarar man det eller inte. Provar man inte så vet man inte. Jag tror det finns många som inte söker för att de inte tror att det klarar av testerna, men som egentligen skulle klara det utmärkt. Det är inte så att vi söker några övermänniskor. Utan helt enkelt människor med en bra lägstanivå.

Har du några tips för de som vill söka till pilot och göra testerna?

− Ta reda på vad testerna innehåller. Man kan öva upp exempelvis simultanförmåga och koncentrationsförmåga. Testerna är på tid, men det är inte instruktionerna. Läs instruktionerna väldigt noga. Utöver det tittar de mycket på personlighet. Misslyckas du på ett test kan de kolla på hur du reagerar i nästa steg.

Vad känner du när du flyger?

− Det är en fantastisk frihetskänsla, men givetvis under stort ansvar. Du är uppe i det blå och svävar fram. Det finns få saker som gör mig lyckligare.

Karta