Halkbana och orientering med bandvagn

Utbildningen för bandvagnsförare är omfattande och innehåller körning på olika underlag, från asfalterad väg till rena terrängen med både skog och myrmark.

Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Maarit Mosorin från Borås såg en bandvagn första gången förra året. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
På leriga vägar. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Bandvagn i terrängen. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Underhållsarbete på bandaggregatet. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Bandvagnarna har mycket god framkomlighet. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten

En av utbildningsdagarna tillbringade Bilkårens bandvagnskurs, som håller till i Villingsberg, på halkbanan vid Trafikcenter vid Kvarntorp utanför Kumla.

– Vi har ofta Försvarsmakten här, från Skövde och Karlsborg eller hemvärnsförband. Det är alla sorters fordon, från minibuss och personbil till lastbil eller pansarterrängbilar. De har mycket specialfordon som är svåra att köra, men det är viktigt att de får känna på och att man får uppleva fordonet, eftersom en del fordon är lite nyare, andra lite äldre med gammal teknik, säger Tomas Lidén, som är utbildningschef vid Trafikcenter.

Olika erfarenhet

Deltagarnas förkunskaper är lite olika. Maarit Mosorin från Borås hade aldrig sett en bandvagn innan hon var med på Military Weekend hösten 2016. Bilkåren var där och visade upp sig och då fick man provåka. Inom kort gick hon en tvåveckors grundutbildning, fast hon blev skadad efter fem dagar och fullföljde vid Såtenäs några veckor senare. En kort tid därefter genomförde hon första delen av bandvagnsförarkursen och nu alltså del två.

– Jag kommer till den bataljon där min farbror och min bästa kompis man är, avslutar Maarit Mosorin.

Van att köra i skogen

Lite mer erfarenhet hade Daniel Larsson från Markaryd. Han tycker fordon är intressant att hålla på med och kör både skotare och skördemaskiner i skogsbruket, midjestyrda liksom bandvagnarna, så han var bekant med hur de beter sig. Han jämför bandvagnen med skogsmaskinerna:

– Det som är ovant här är att man inte ser på samma vis när man svänger, man får tänka lite grann till, annars är det samma. Du kan inte köra där det är väldigt ojämnt, den kommer väldigt långt, men man får tänka på att det inte är en massa stora stenar där du ska passera för han är ju låg undertill, då kan det ta stopp och ta i med växellådan eller så. Han klarar rätt mycket sidlut, men han kan kränga, och kommer på stenar och glider av så man kränger bandet, då kan du få väldigt mycket jobb. Han är ovanligt följsam ändå, sammanfattar Daniel Larsson något av det som en bandvagnsförare måste tänka på.

Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Tobias Jätby Cronhamn packar ihop en bogservajer. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Daniel Larsson kör skogsmaskiner i det civila. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
På halkbanan i Kumla. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Kolonn på smala skogsvägar. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten
Bandvagnskurs i Hemvärnet. Villingsberg.
Eva Blomqvist är kurschef. Foto: Lars-Eric Sundin/Försvarsmakten

Bärgning i terrängen

På terrängkörningsbanan får man lära sig att stridsbogsera i terräng. Om en vagn havererar på en ogynnsam plats måste man se till att få bort den därifrån. Då kopplar man ihop tre vagnar med vajer. Manövern kräver samspel om terrängen är eländig.

– Första vagnen ska dra, den mittersta är trasig och har ingen bromsverkan så den sista ska bromsa, beskriver Tobias Jätby Cronhamn från Göteborg hur det går till.

Man får också tillämpa att koppla samman vagnarna och dra loss varandra om man kör fast, vilket kan ske trots att vagnarnas ringa vikt och breda band ger ett lågt marktryck.

Kontroll att alla kan uppgiften

Under kursens andra och sista vecka har man en sammanfattande utbildningskontroll med en tillämpad övning med olika moment inlagda, grunden är att köra i terräng med kärra och att orientera. På kvällen avslutar man med att köra med avskärmad och släckt belysning strax efter midnatt, om det är för tät skog för någon gå till fots framför.

– Vi är i slutskedet av utbildningen, när vi ska tillämpa alla de pusselbitar vi har utbildat på. Då ska man lägga ihop det här med att läsa kartan, ta ut koordinater, göra lämpliga vägval och köra i terrängen. Vi körde på myr igår och då var det några rejäla fastkörningar så då fick vi ha bärgningsövningar också, säger Eva Blomqvist från Bilkåren som är kurschef.