De får dra det tunga lasset

Tusentals ton på vinterväg

Under Vintersol 2017 ska hundratals stridsfordon och stridsvagnar transporteras på vägar genom Norr- och Västerbotten. Bland annat från de förberedande övningarna på Tåme- och Bodens södra skjutfält upp till Jokkmokksområdet där striderna på civil mark tar sin början.

Stridsvagn 122 surras fast på maskintrailern som är kopplad till en Scania T144. Den här kombinationen väger mellan 100-110 ton beroende på utrustning i stridsvagnen. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Två stycken Stridsfordon 90, en så kallad dubbellast. Betydligt lättare än med ett stycke Stridsvagn 122; Kombinationen väger in på strax under 80 ton. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
All materiel säkras i multipla fästpunkter med rejäla fästanordningar. Säkerhet och riskmedvetenhet är i fokus. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Stridsvagn 122 är cirka 20 centimeter bredare än maskintrailern som den lastas på, som är 340 centimeter bred. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Leo Jokila,transportsoldat och ställföreträdande gruppchef dirigerar vagnen upp på trailern. ”Vintertid är roligare att köra, jag gillar utmaningar och vintertid måste man planera lite mer. Säkerhet före stolthet.” Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Emil Wiklöf, rekryt i slutskedet av befattningsutbildning. ”Jag har alltid varit sugen på att köra lastbil och det lockar att få köra runt i Sverige. Jag får i princip samma utbildning militärt, så det är enklare att senare ta civilt lastbilskort.” Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Under tre dagar transporterar tolv dragbilar sex vändor med Stridsvagn 122, Stridsfordon 90 samt bandvagnar från Boden till Jokkmokksområdet. Utöver det så har vagnar fraktats till och från Tåme skjutfält. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Lossning. På riksväg 97 strax utanför Jokkmokk lastas vagnarna av för att sedan delta i striden som om några dagar avslutas på Bodens södra skjutfält. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Oscar Persson, rekryt i slutskedet av befattningsutbildningen färdigställer maskintrailern inför nästa transport. Oscars första vad gäller Stridsvagn 122. "Det ska bli kul, jag har aldrig varit med och lastat något så stort tidigare." Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Riksväg 97 spärrades av i båda färdriktningarna under tiden som lossning av vagnar skedde. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
William Croner, transportsoldat, säkrar fästanordningar efter lossning av last. ”Om exempelvis ett pansarskyttekompani håller på att slås ut och måste göra reträtt, så kan vi hämta upp vagnarna i ett bakre läge och göra en blixtlåslastning för att sedan snabbt förflytta vagnarna för omgruppering på ny plats.” Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Björn Hult, ställföreträdande plutonchef från P 4, håller genomgång tillsammans med gruppcheferna. ”Min uppgift är att samordna samtliga grupper och se till att allt fungerar vid lastnings- och lossningsplats med samverkan gentemot lastande förband.” Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Totalt används 16 dragare under Vintersol 2017. 12 tungdragare och 4 lättdragare fördelade på fyra grupper. Tre tungdragargrupper och en lättdragargrupp. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Tillbaka till Boden för att hämta fler vagnar. Det blir många mil under en övning men med tvåförarsystem så går det bra. Förarna byts av för att kunna tillgodogöra sig sin förarvila. "Många gånger är vagnsbesättningen som åker med i hytten trötta efter lång övning och somnar redan efter några kilometer, då är det bra att ha någon att prata med och som kan peppa lite när det känns långdraget" berättar Leo Jockila, transportsoldat. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten
Tungtransportkompaniet är alltid i behov av att rekrytera personal med intresse för fordon, lastbilar och maskiner. Information om förbandet finns på Skaraborgs regementes webbsida. Foto: Mattias Hellgren/Försvarsmakten

För att riskmedvetet flytta dessa tusentals ton efter vägarna krävs unik kunskap och erfarenhet, något som personalen på Tungtransportkompaniet besitter. Kompaniets uppgift är att förflytta tyngre och bredare last än vad som vanligtvis transporteras på vägarna. Oftast består lasten av Stridsvagn 122 och Stridsfordon 90, men de kan lasta och säkra i stort sett all materiel som behöver förflyttas inom Försvarsmakten. Kompaniet tillhör Skaraborgs regemente, P 4, i Skövde. Där finns kompaniledning, stab- och trossplutonen samt 11:e tungtransportplutonen. 12:e tungtransportplutonen håller till i Boden på Norrbottens regemente. Några gånger per år jobbar plutonerna tillsammans, Vintersol 2017 är ett sådant tillfälle.

MÅNGA TUNGA TON

I en av tungdragarna, en Scania T144 med maskintrailer, sitter transportsoldaten William Croner och rekryten Oscar Persson. På trailern vilar en fastkedjad Stridsvagn 122. Ekipaget väger strax över 100 ton och färden går tillsammans med 15 andra dragare längs väg 97 från Boden mot Jokkmokk. Det är andra vändan för dagen, under förmiddagen fraktade William och Oscar två Stridsfordon 90 samma sträcka med en totalvikt på cirka 90 ton.
–Det är stor skillnad på att dra en Stridsvagn 122 som väger 62 ton än en dubbellast med två Stridsfordon 90 som tillsammans väger 46 ton. De sista tonen extra gör extrem skillnad med högre boogie- och axeltryck vilket kräver fler dispenser, lägre fart och större uppsikt runt släpet, berättar föraren William Croner.

Bredvid honom sitter rekryten Oscar Persson som är i slutskedet av sin elva månaders befattningsutbildning.
–Jag tyckte tjänsten fordonsförare lät intressant och vill gärna ha en heltidsanställning för att i förlängningen bli gruppchef, därför sökte jag till tung transport. Nu ska vi som går befattningsutbildningen samövas med befintlig heltidstjänstgörande personal för att få en bra bild av hur kompaniet löser sina uppgifter, berättar Oscar Persson.

Nu återstår några dagar med fler transporter från Boden till Jokkmokksområdet. Sedan är det dags för 11:e tungtransportplutonen att köra hem till Skövde och ladda om inför nästa stora övning; Våreld, nere i Skåne. Med start på fredag börjar vagnarna ta sig ner mot Boden för egen maskin genom oländig terräng. 12:e tungtransportplutonen i Boden står redo att göra en insats om så behövs under Vintersol 2017.

REKRYTERING

Tungtransportkompaniet är alltid i behov av att rekrytera personal med intresse för fordon, lastbilar och maskiner och som gillar soldatlivet vad gäller fysisk träning, strid och gemenskap. Information om förbandet finns på Skaraborgs regementes webbsida.

För mer information om aktuella rekryteringar, håll utkik på jobb.forsvarsmakten.se. Plutonerna i Skövde och plutonen i Boden söker personal separat. Är du osäker, kontrollera extra noga vilken tjänstgöringsort som står i annonsen. Du är alltid välkommen att skicka en intresseanmälan med CV och personligt brev till oss även då vi inte har någon antagningsperiod. Skicka då ett mail till soldatrekrytering-p4@mil.se.

Vintersol 2017

Övning Vintersol 2017 är samlingsnamnet för vinterns övningsperiod som pågår från slutet av februari till slutet av mars. 

Vintersol avslutas med ett så kallat förbandsskede den 23- 29 mars med anfall på civil mark från Jokkmokk ner mot Boden där övningen avslutas på Boden södra skjutfält med duellstrid och bataljonsanfall.

Under Vintersol genomförs grundläggande krigsförbandsövningar vid 193:e jägarbataljonen och 91:a artilleribataljonen samt krigsförbandsövning vid 191:a mekaniserade bataljonen.

I det avslutande förbandsskedet för Vintersol 2017 deltar cirka 1200 personer från sju förband. Dessa är Norrbottens regemente, Artilleriregementet, Skaraborgs regemente, Markstridsskolan, Helikopterflottiljen, Norrbottens flygflottilj och Försvarsmaktens logistik.