Vinterförsök med ny flytbro

Att bygga broar är en av ingenjörförbandens uppgifter. Snabbt, överallt, oavsett förhållanden. Därför har delar ur Göta ingenjörregemente förflyttat sig 125 mil norrut till Boden för att göra vinterförsök med ett det nya brosystemet Däcksbro 300.

Fältarbetsoldaternas bogserbåt håller en brodel en isande kall morgon ute vid Ängesholmen norr om Boden. Foto: Försvarsmakten
En grävmaskin tar upp isen som fältarbetssoldaterna sågat loss i Lule älv. Foto: Försvarsmakten
Fältarbetssoldaterna sänker ned en hopfälld brodel i Lule älvs iskalla vatten. Foto: Robin Krüger/Försvarsmakten
Fältarbetssoldaterna använder ångaggregat för att snabbt smälta is, så att brodelarna kan vikas ihop. Foto: Försvarsmakten
Brobyggare på väg norrut, här passerar förbandet förbi Sundsvall, halvvägs till slutdestinationen Boden. Foto: Robin Krüger/Försvarsmakten

På Ängsholmens gamla övningsplats utanför Boden har brobyggare åter varit i verksamhet. De har öppnat istäcket med hydrauliska sågar, lyft bort is med grävmaskin och sjösatt båtar och bropontoner från lastbilar.
– Vi har tagit upp 1 200 kubikmeter is, berättar Peder Andersson som har lett försöken med Däcksbro 300, ett nytt system som kan bära tyngre fordon än tidigare.

Förmågan att bygga och använda systemet har redan testats i plusgrader. I Boden utbildas ingenjörsoldaterna att göra samma sak snabbt och säkert på isbelagda vatten, när temperaturen sjunker under minus 20 grader.

Att bygga flytande bro i vinterförhållande med temperaturer ner mot 20 minusgrader innebär friktioner av olika slag. Det bildas snabbt ett istäcke på all metall som kommer i kontakt med vatten. Gångjärn blir isklumpar och vikbara flytbroar kan inte längre fällas ihop. 

Första testet i svenska vinterförhållanden

Med målet att broarna ska både ner och upp ur vattnet så snabbt som möjligt, använder ingenjörsoldaterna ångaggregat för att tina upp gångjärnen i vattnet så att bron kan fällas ihop. Väl upptagna på lastbil fortsätter avisningen och torkning av brodelarna med varmluft i speciella tält. Försöken i vintermiljö har följts med stort intresse av den tyska leverantören.
– De har besökt oss och är mycket nyfikna eftersom ingen använt det här systemet under svenska vinterförhållanden tidigare, säger Peder Andersson, som så långt är nöjd med försöken:
– Det uppgraderade systemet med större bärkraft ser ut att fungera ungefär lika bra som det gamla.

Övningarna med transport till och från Boden har snart pågått i fem veckor och avslutas 23 februari.

Att bygga broar ingår i ingenjörförbandens fältarbete för rörlighet åt egna trupper. Läs mer om det nya systemet Däcksbro 300 i förbandstidningen Götaingenjören.