Teamwork bakom prisad flyguppvisning

Royal International Air Tattoo 2016

Royal International Air Tatto (RIAT) är världens största militära flygshow. På flygbasen i Fairford, England, samlas årligen 160 000 flygintresserade för att se spektakulära uppvisningar av både nya och gamla flygplan. Länder från i första hand Europa – och självklart USA – visar strids- och transportflygplan både i luften och på marken. Skaraborgs flygflottilj hade äran att få representera svenska Försvarsmakten och Flygvapnet, en ära som toppades av priset med stort P: Sir Douglas Bader Trophy – Best Individual Flying Display.
- Det är oerhört stort för mig - för oss. Det är som OS, säger Peter Fällén, uppvisningspilot på F 7.

Peter ”Starbutt” Fällén övertygade juryn med sin uppvisning. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Peters flyguppvisning sågs av 160 000 besökare och många spotters på kullar utanför basen. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Besökarnas erfarenhet av flygplan sträckte sig från några minuter till årtionden. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
De engelska flygkadetterna fick samla lite mod innan frågorna kom. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Flygtekniker Erik Hofling förbereder kärran inför dagens markutställning. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Peter Fällén torrövar uppvisningen innan start. - Det spelar ingen roll om det är 50 eller 500 000 åskådare, jag är helt inne i programmet. Foto: Jonny Nordling/Försvarsmakten
Showen är över. 39D-kärran bogseras till sina två 39C-kompisar på flight line. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
När Peter inte flyger är han på markutställningen. - Det som är kul är prata med folk efteråt. Man träffar så många olika människor. Foto: John Lidman/Försvarsmakten

Onsdagen den 6 juli satte sig den svenska delegationen i en Hercules på F 7 för en tre timmars flygresa väster ut mot Fairford, norr om Swindon i England. Ett par timmar senare startade tre JAS 39 Gripen från samma förband. Under de två första dagarna på den engelska flygbasen förbereddes sedan både flyguppvisningar och markutställning inför RIAT16. Jas 39D (dubbelsitsig) gjordes i ording för att visas upp på markutställningen, medan de två JAS 39C (enkelsitsig) taxades till flight line för att förberedas för flyguppvisning och validering.
- I England måste alla uppvisningar valideras, säger Peter Fällén. Man skickar in sin uppvisning och flyger upp för att visa arrangören. Då blir man förhoppningsvis godkänd. Misslyckas man med valideringen får man inte flyga.

Peter flög även till Farnborough för validering på Farnborough International Airshow.

Stort intresse för svenska markutställningen

När så flygshowen på fredagen öppnade sina portar kunde publiken besöka den svenska ”montern” med JAS 39D, automatkanon, robot15, Small Diameter Bomb GBU-39, laserguidade bomben GBU-49, Laser Designator Pod LDP samt luftmålsrobotarna IRIS-T och Meteor. JAS 39 Gripen och Sverige är först i världen med att vara operativa med den nya avancerade jaktroboten Meteor.

Besökarna kunde självklart även träffa vår personal. Sverige är ett av de länder som alltid har personal vid vårt flygplan för att kunna svara på besökarnas frågor. Någonting som är mycket uppskattat. Den stora charmen är just kontakten med besökarna och deras frågor – ibland lätta, ibland svåra, ibland omöjliga. Frågorna sträcker sig från ”är det en Draken?” till pålästa och avancerade detaljfrågor om både flygplanet och vapnen.

Uppvisning som utmärkte sig

Priset för Best Individual Flying Display innefattar både jet och propeller. Så i konkurrens med Eurofighter Typhoon, Rafale, F-16, F-22 med flera, var det Peter som utmärkte sig vid världens största militära flygshow.
- Det är oerhört många timmars planering och övning för att skapa och upprätthålla ett uppvisningsprogram - timmar som ingen ser. Och så alla tekniker och annan personal som måste finnas för att jag över huvud taget skall upp i luften. Det är ett team som vinner priset. Och jag är oerhört stolt, säger Peter.

Mot Farnborough

När portarna stängdes på söndagskvällen påbörjades jobbet för hemfärd/vidarefärd. Vapnen skall hängas på rätt flygplan, eventuella fel skall åtgärdas, reparationsutrustning och utrustning från markutställningen skall packas i container. JAS 39D flögs hem till F 7 medan de två JAS 39C flögs till Farnborough för fler uppvisningar. Tekniker och övrig personal transporterade sig genom den engelska trafiken med all övrig packning. 

Flygvapnet löste dock inte hela uppgiften själv. Vid transport av farligt gods krävs särskilt utbildad personal. Under hela resan har Trängregementet i Skövde stöttat med personal för detta, så några procent av Sir Douglas Bader Trophy passar Flygvapnet med varm hand över till Armén. Tack för hjälpen!