Lufttankning med internationellt inslag

I veckan som gått har de yngsta piloterna på 172:a stridsflygdivision utbildats i lufttankning, AAR, Air to Air Refuel. De övriga, något äldre och mer erfarna, tankade för att upprätthålla färdigheten.

Precisionen är viktigt vid sammankopplingen
Precisionen är viktigt vid sammankopplingen
Precisionen är viktig vid sammankopplingen Foto: Tjeckiska Flygvapnet
Tjeckiska Jas 39 Gripen lufttankar från en svensk Herkules
Tjeckiska Jas 39 Gripen lufttankar från ett svenskt Hercules Foto: Tjeckiska Flygvapnet
Fenan är målad med anledning av Gripens tioårsjubileum i Tjeckien
Den målade fenan är från Jas 39 Gripens tioårsjubileum i Tjeckien Foto: Tjeckiska Flygvapnet

Med på träningen var tjeckiska piloter från flygbasen Caslav. De kom hit med 16 man varav fyra piloter. De grundutbildade sina piloter plus att en av dem utbildades som instruktör. De hade med sig tre Gripen plus ett transportflygplan.

De första tjeckiska gripenpiloterna utbildades på lufttankning här i Sverige under 2011-2012 och de har sedan ett par år tillbaka även egna instruktörer.

Det flygvapnet stöttar med är runtomkring support på basen samt kontakten och planeringen med besättningen på den Hercules (842) som vi tankar ifrån.

− Vi är mycket nöjda med upplägget eftersom vi inte har en egen tanker, säger major Milan Nykodym som är en av piloterna och tillika ställföreträdande divisionschef på 211:e stridsflygdivision.

Den målade fenan på Tjeckernas tvåsits är från 10-årsjubileum med Gripen i Tjeckien och visades första gången i samband med den flyguppvisning som hölls på Caslav förra året.