Ingen vardag för Psyops mediasoldater

Tionde psyopsförbandet, en del av Ledningsregementet i Enköping, har många varierande uppgifter.
- Jag har inte haft vad man kan kalla för en vanlig arbetsdag på hur länge som helst. Vad vi gör är väldigt varierande och beror på vad det är för fas vi är inne i, säger Sara Knowles, mediasoldat på Psyops.

En affisch som marknadsför en radiokanal som tionde psyopsförbandet driver. Foto: Försvarsmakten
När det behövs extra händer ställer alla på förbandet upp, som när det bladas broschyrer. Foto: Anton Lif/Försvarsmakten
Emma Lavesson förevisar radiocontainern och hur den och psyops kan användas. Foto: Bizz Sjöblom/Försvarsmakten
Tionde psyopsförbandets mediaavdelning är lite som en reklambyrå, och gör allt från att starta radiostationer till att göra informationsbroschyrer. Foto: Anton Lif/Försvarsmakten
Mediaavdelningen tar ner masten med antenn från radiocontainern. Foto: Anton Lif/Försvarsmakten

- Som mediasoldat har du många jobb i ett. Ena dagen håller vi på med mediaproduktion, andra är vi på skjutbanan och sen helt plötsligt kör vi terräng med lastbil säger Bizz Sjöblom, som tillsammans med Sara är mediasoldater på psyopsförbandet.

Just nu är psyopsförbandet inne i en vård- och inventeringsfas efter att ha kommit hem från övningen Cold Response i Norge.
- Det var väldigt lärorikt att vara iväg på en så lång övning och jobba med psyops. Det gav oss chans att jobba mer på riktigt och komma in i ett sammanhang, säger Bizz.

Psyops handlar om att påverka känslor, attityder och beteenden. Vilket är viktigt för fredsskapande och i den moderna krigsföringen.  Ett sätt att göra det är att använda sig av affischer, broschyrer, radio och sociala medier.

- Att blanda militärt med media kan vara en utmaning. Det finns fortfarande många som inte vet vad psyops är, vad man kan skapa med psyops och varför det är viktigt, säger Sara.

Mediaintresse

Både Sara och Bizz gjorde GMU:n innan de kom till psyopsförbandet och såg jobbet som mediasoldat som en möjlighet att blanda det gröna militära med att jobba med media.
- Det är en bra erfarenhet om man vill jobba med media men inte vet exakt vad eller hur. Här lär man sig mycket i en väldigt varierande miljö, säger Bizz.
Det viktigaste som mediasoldat är att man har ett intresse för media, sen spelar det egentligen inte roll om man har en formell utbildning.
- Vi utbildar oss samtidigt som vi jobbar. Vi får lära oss av mediaspecialister som har mer kompetens och utvecklas en massa hela tiden och det är väldigt kul. Samtidigt så gör vi något bra för samhället, säger Sara.

Lastbilar

- Jag har ju fått lära mig  sig saker jag aldrig tänkt att jag skulle hålla på med. Som lastbil och rullflak, först tänkte jag att det bara var något jag var tvungen att göra. Men nu tycker jag att det är kul. Det är fridfullt och konkret. Once you go trucker you never go back, säger Bizz

Lastbilar är faktiskt något av mediaavdelningens viktigaste utrustning. Lite oväntat kanske, men utan lastbilarna kommer inte tryck- eller radiocontainern någonstans och utan dem kan det bli knepigt.

Radio, tryck och webb

Mediaavdelningen består förutom av mediasoldater även av mediaspecialister som copywriters, grafiska formgivare och ljudproducenter. Utrustningen består av radio- och tryckcontainrar, Mac-datorer med Adobeprogram som Illustrator och Photoshop och ljudprogram som Protools.
- En mediasoldat gör allt egentligen. Allt från att ha koll på psyopsspecifik materiell till att understödja mediaspecialisterna med att ta fram produkter. Det blir aldrig tråkigt för det finns alltid något att göra, säger Sara