Än slank han dit... och sen hamnade han i TV

En övning som Cold Response kan utmana på många olika sätt. Själva resan dit kan förvandlas från en lugn färd till en stund i rampljuset, något som Erik Nilsson från Norrbottens regemente fick uppleva när ett tv-team ur National Geogaphic dök upp efter att hans lastbil kört i diket på vägen mot Norge.

TV-team filmar soldat som jobbar med stridsfordon 90.
TV-team filmar soldat som jobbar med stridsfordon 90.
TV-teamet filmade bärgningen och även arbetet runt omkring innan de for vidare mot nästa inslag. Foto: Anna Norén/Försvarsmakten
Lastbil som precis blivit bärgad efter att ha kört i diket på väg mot Norge
Lastbilen som körde i diket kunde bärgas och ingen skadades vid olyckan. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten

Lyckligtvis kom ingen till skada i olyckan, inte heller fordonet skadades sånär som på några smärre plastdetaljer. Men för att kunna ta sig vidare behövdes en bärgning. Eftersom närmsta militära bärgare var lite väl långt bort kallades en civil norsk bärgningsfirma till platsen. Döm om förvåningen hos soldaterna på platsen när det även dök upp ett kamerateam från TV-serien Ice Road Rescue Norway och filmade hela bärgningen.

—  När jag fick förfrågan om att bli intervjuad blev jag lite nervös, mest för att det skulle göras på engelska och jag var osäker på en del militära termer, säger Erik Nilsson. Nu efter undrar jag ju lite vad jag egentligen sa, men teamet var trevligt så det var roligt också.

Efter intervjun fick han och hans gruppkamrat instruktioner om att ”gå runt och fixa med saker medan vi filmar”. De justerade maskeringsnätet, som visserligen redan satt nästintill perfekt, men det ska vara ”lite action” för tittarnas skull. Så Erik fick klättra upp på taket och rycka i maskeringsnätet och justera en antenn. Till slut blev TV-teamet nöjda och låter Erik återgå till sitt arbete.

Berättar om svårigheterna med tung trafik

Ice Road Rescue är en TV-serie på National Geographic Channel som följer ett antal bärgare som utför sitt arbete på de norska vintervägarna uppe på fjällen.

— Vi hörde på radion att det var en militär lastbil som skulle bärgas, så vi satte oss i bilen och åkte dit, säger Kjartan Ohmsen, fotograf på ITV Studios Norway, som producerar Ice Road Rescue Norway åt National Geographic Channel. För våra tittare är det spännande att få se fordon som är bra på att ta sig fram i terräng och snö, så därför frågade vi om vi kunde få komma ut på övningen och följa upp bärgningsarbetet med intervjuer och bilder från det militära förbandet.

Vägar som ofta är smala och hala är utmanande för trafikanterna, och kanske särskilt de tunga transportfordonen som är tvungna att passera för att kunna leverera sin last till sina kunder.

— Fokus för programmet är på tung trafik och vår säsong när vi spelar in är cirka tre och en halv månad lång, berättar Acke Salo som arbetar tillsammans med Kjartan. Det blir ofta långa dagar, en inspelning vid en bärgning kan ta upp till tio, elva timmar och det är långt att åka. Vi har fyra team om två till tre personer om filmar i Norge, fyller Kjartan på. Vi är i Overhalla, i Nord-Tröndelag och de andra teamen är i Odda, Orkanger och Eidfjord.

”Folk har pratat om den här övningen i flera månader”

Efter intervjun med Erik fortsatte TV-teamet att filma vid grupperingen. Bland annat så hamnade en reparation av stridsfordon på film, och även när en splitterskyddad hjullastare flyttade en dieseltank.

— Folket vi bor hos, ja alla i trakten, har pratat om den här övningen i månader, så vi är mycket nöjda med att få komma ut och filma och intervjua, säger Kjartan mellan tagningarna på grupperingsplatsen.

Det behövs många timmars film för att få ihop några få minuters inslag i TV-serien. Därför fortsatte TV-teamet filma ytterligare en bra stund innan de bedömde att de hade tillräckligt med material. De tackade för sig och lastade in sin utrustning i bilen, men redan innan de hunnit lämna platsen fick de reda på att en civil turistbuss hamnat i trubbel i närheten. Dags för nästa inslag!