Håller banan ren

Vanligtvis startar och landar piloterna vid F 21 på Luleå-Kallax flygplats men i veckan och nästa står stridsflygplanen istället i Uppsala. På plats finns förutom piloter och flygtekniker även personal som stöttar den ordinarie flygplatsdriften vid Luftstridsskolan.

Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten
Foto: Helene Nyberg/Försvarsmakten

För att flygplanen ska kunna starta och landa krävs det att rullbanan är plogad och fri från föremål som kan skada planen. I Uppsala är det den fasta fälthållningen som sköter det men eftersom F 21 har ombaserat med stridsflyg finns personal från Luleå på plats för att hjälpa till.

− Banan ska vara helt ren. Oavsett hur mycket det snöar eller vilket underlag det är ska flygplanen kunna vara i luften på kort tid, säger Tom Renlund, fälthållningsofficer vid 332:a R3-pluton. 

För Tom Renlund, som har erfarenhet av att öppna upp flygbasen i Jokkmokk och Vidsel för flygningar innebär miljöombytet nya utmaningar.

−Det är första gången vi åker till en flygbas som redan har en fast fälthållning på plats. Vi ska kunna anpassa oss till deras rutiner och taktik vid öppnade av en flygplats. Det är väldigt intressant och utmanande. 

R3-plutonen är ett rörligt förband som har till uppgift att sköta flygplatsräddningstjänst och fälthållningstjänst på flygbas samt fältarbeten. Med rörlig menas att de om det krävs ska kunna verka från en annan plats för att se till att stridsflyg kan starta och landa säkert. Men arbetsuppgifterna sträcker sig också utanför flygbanan. När flera bränder härjade i Västmanland 2014 fanns plutonen på plats.

− I Sala handlade det mycket om att säkerställa fri väg för brand och räddning. Vi rensade upp och förstärkte vägar så att de kunde ta sig fram och släcka. 

Att arbeta med fälthållning och fältarbeten innebär med andra ord väldigt varierande arbetsuppgifter.

−Jag blir aldrig less på mitt arbete eftersom det aldrig är samma sak utan alltid något nytt. Vi är ganska uppfinningsrika och har mycket maskiner så vi löser det mesta.

Karta