• Cecilia har tillgång till gym på arbetsplatsen som hon utnyttjar flitigt.Foto: Kent Löving/Försvarsmakten

Världsrekord i rodd

F17, Blekinge flygflottilj
Cecilia Velin, F 17, slog i höstas världsrekordet på 500 meter i roddmaskin. Det gamla rekordet slogs med två tiondelar. Nytt världsrekord är 1.26.6. Nu kommer Cecilia att satsa på sommar-OS i Tokyo om fyra år.
  • Alltid beredd på utryckning

    Alltid beredd på utryckning

    Foto: Kent Löving/Försvarsmakten

  • Cecilia är van att hantera även tunga fordon

    Cecilia är van att hantera även tunga fordon

    Foto: Kent Löving/Försvarsmakten

Cecilia är ett välbekant namn inom kanotkretsar. Hon har ett 90-tal SM-medaljer och tävlar för KK Eskimå, Karlskrona. Endast 25 år växlar hon nu karriär från kanot till rodd.

Varför det?

– Det började redan för sex år sedan. Då provade jag på rodd och de såg redan då att jag var en talang. MEN, det fanns ingen roddklubb i Karlskrona och inga kompisar som rodde så jag tröttnade.

I höstas kom David McGowen in i bilden och var envis och övertalade Cecilia att börja träna. Hon började träna rodd igen och den 8 januari i år slog hon till med ett nytt världsrekord!

I februari åker Cecilia på nordiska mästerskapen i roddmaskin och kort därpå väntar ett två veckor långt läger i Spanien för att komma ut på riktigt vatten. En skön kontrast till de tunga, mentalt prövande långpassen vid roddmaskinen.

– Det är en utmaning varje gång. Sitta och stirra in i en vägg i 90 minuter och inte komma någonstans, menar Cecilia.

OS-satsningen innebär att Sverige skall försöka få ihop ett åttamannalag. Då pratar vi inte roddmaskin utan riktiga båtar på vatten.

– Sverige har inte haft så stor besättning i OS-sammanhang tidigare, det har mest varit singel-, eller tvåmansbesättning, säger David. Som är den som hittat talangen Cecilia och även tränar henne.

Cecilia är till vardags flygplatsman på Blekinge flygflottilj, F 17. Den tjänsten är såväl fysiskt som psykiskt krävande. Vardagstjänsten består mestadels av att vara beredd. Ingående i flygplatsräddningstjänsten har man 90 sekunder på sig att med räddningsbilarna nå slutet, eller början på startbanan. Beredd på det värsta, ett haveri. Som tur är händer det inte ofta, nästan aldrig, peppar peppar ta i trä. Som flygplatsman ingår man också i den styrkan som sköter om bansystemet. Till exempel snöröjning på vintern och sopning av banan på sommaren.

För att vara förberedd och tränad för uppgiften så finns det ett gym i beredskapsbyggnaden. En plats som Cecilia utnyttjar mycket under sina beredskapspass.

Av: Kent Löving