”Det känns som i går”

Repetitionsutbildningen som inleddes i veckan har kommit halvvägs. Redan andra dagen var verksamheten i full gång för att optimera den tio dagar långa tjänstgöringen.

I skyddstjänsutbildningen ingår även livräddning och hjärt och lungräddning
I skyddstjänsutbildningen ingår även livräddning och hjärt och lungräddning
I skyddstjänsutbildningen ingår även livräddning och hjärt och lungräddning Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Korpral Oscar Carrenäs instruerar värnpliktige Hermansson när han går igenom motorerna
Korpral Oscar Carrenäs (överst) instruerar värnpliktige Hermansson när han går igenom motorerna Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Båten har sprungickt läck, det gällde att få stopp på det iskalla vattenflödet
Båten har sprungickt läck, det gällde att få stopp på det iskalla vattenflödet Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Direkt efter momentet med att täta läckan, genomfördes en kort genomgång, reportern Mikael Holmström var på besök vid tillfället
Direkt efter momentet med att täta läckan, genomfördes en kort genomgång, Mikael Holmström från tidningen DN var på besök vid tillfället Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Första teoripasset, så snart uniformen kom på förvandlades killarna genast till värnpliktiga, ränderna hade inte gått ur
Första teoripasset, så snart uniformen kom på förvandlades killarna genast till värnpliktiga, ränderna hade inte gått ur Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Det ställs stora krav på besättningen att de taktiskt ska kunna förflytta bataljonens personal och sätta i land dem där det krävs
Det ställs stora krav på stridsbåtsbesättningen att de taktiskt ska kunna förflytta bataljonens personal och sätta i land dem på där det krävs Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten

För att kunna bedriva kvalitativ och bra repetitionsutbildning, delades de 76 värnpliktiga in i tre plutoner. En pluton fick ganska omgående stifta bekantskap med en kär gammal vän, det vill säga stridsbåten. Redan samma dag skulle det första gänget genomföra praktiska navigationsövningar och för att över huvudtaget kunna kasta loss genomfördes grundlig repetition på bland annat, motorerna, länssystemet, radioutrustningen, ja i stort sätt allting ombord. Utöver det skulle sjökort förberedas för den första praktiska navigationsrundan. Känslan var att killarna inte kunde jobba fort nog för att kunna kasta loss så snart som möjligt.

– Jag vill bara komma i gång och börja köra stridsbåten, det är verkligen kul att vara här igen, det känns som i går. Den mesta kunskapen sitter konstigt nog kvar, men det beror nog på att vi har en gedigen utbildning i grunden, sa några värnpliktiga

Ett stort ansvar

Samtidigt på en annan plats genomfördes repetition av skyddstjänst vilket bland annat innebar övningar att kunna läcktäta och länsa om en stridsbåt av någon anledning skulle få ett hål i skrovet och ta in vatten. I vattenhallen genomfördes simtester, livräddning och övningar med livflottar och flytvästar.

I en lektionssal satt den tredje plutonen och hade teoriutbildning bland annat om lagar och förordningar kopplat till båt-och fartygstjänst.

Att framföra en stridsbåt innebär inte bara att förflytta båten mellan punkt A och punkt B. Att vara stridsbåtschef eller förare, innebär ett stort ansvar vilket ställer stora krav på individen. Förflyttningar sker ofta med fullastade stridsbåtar i mörker och trånga skärgårdsområden. Stridsbåtssystemet är inte enbart ett transportsystem, för förbandet är det lika mycket ett vapensystem och därför måste både stridsbåtspersonalen såväl som övriga tjänstgörande i amfibiebataljonen förstå hur man taktiskt ska utnyttja systemet. Målsättningen med repetitionsutbildningen är att de värnpliktiga ska kallas in år 2017 för att tillsammans med amfibiebataljonen öva i Försvarsmaktsövningen. För att klara den målsättningen krävs repetitionsutbildning som nu genomförs och en motsvarande som genomförs under 2016.