Kock ombord, inte bara matlagning

De jobbar i det tysta med stort eget ansvar, utan dem skulle inte fartyget fungera. Fyra gånger om dygnet ska de se till att 101 personer blir nöjda, som i sin tur kan fortsätta jobba. Naturligtvis talar vi om kockarna på HMS Carlskrona som just nu är med i övningen Swenex.

Peter Ståhl står den här måltiden för salladen. Peter är även bagare ombord
Peter Ståhl står den här måltiden för salladen. Peter är även bagare ombord Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten

- Bland de bästa sakerna med jobbet är friheten. Vi bestämmer tillsammans matsedeln och organiserar jobbet så som vi tycker är bäst, säger Viktor Ohls, som är en av de mest erfarna i byssan.

Enligt Viktor bygger mycket av jobbet på att hela tiden planera i förväg. Köket, eller byssan som det heter ombord på örlogsfartyg, är stor och välplanerad, ungefär som vilket restaurangkök som helst.

Förstärkning under övningen

Antalet kockar på HMS Carlskrona har genom åren varierat kraftigt, beroende på verksamhet. Under insatserna utanför Somalia, ME02 och ME03, var man tolv stycken plus två bagare. Då var det å andra sidan  närmare 160 personer som skulle få mat. I den normala verksamheten på Tredje sjöstridsflottiljen finns fem kockar i besättningen. Under Swenex är man dock förstärkta med ytterligare två från skonerterna.

Ombord på ett örlogsfartyg serveras det mat var sjätte timma, frukost, lunch, middag och nattskaffning –för de som jobbar natt. Det som är lite speciellt med tiderna till sjöss är att de är förskjutna för att passa vaktbytena. Enligt forskning är nämligen de bästa tiderna för att hålla sig pigg och alert att jobba sextimmarspass mellan nio och tre (eller tre och nio), dygnet runt. Det innebär att frukost serveras klockan nio, lunch klockan tre, middag nio på kvällen och nattskaffning klockan tre på natten. Dessutom ska kaffe ständigt finnas, byssan rengöras minutiöst och disken tas om hand.

Inte bara matlagning

En av de saker som kockarna uppskattar mest är omväxlingen i jobbet. Som alla andra i besättningen har man andra uppgifter ombord. Mycket av sjukvårdstjänsten ombord är deras ansvar och då särskilt stridssjukvårdstjänsten. Viktor Ohls är dessutom räddningsman, han åker med i Rescuebåten och hämtar den som ramlat över bord.

Viktor har jobbat som kock i marinen under fem år och trivs bra. Snart hoppas han dock ta nästa steg, att bli specialistofficer i marinen inom intendentur.