Gripentekniker flyttar närmare skogen

Fram till 1 januari 2016 har transport- och specialflygenheten stått för Skaraborgs flygflottiljs insatsdel. Men från att varit ett utbildningsförband blir efter årsskiftet hela flottiljen ett insatsförband. Detta ställer nya krav på uppdaterade färdigheter, inte bara för den flygande personalen, utan även för administrativ personal och på flygteknikerna. I ett skogsnära tält någon kilometer från flottiljens Gripenhangarer övar teknikerna flygunderhåll under fältmässiga förhållanden.

Jas 39 Gripen dras av lastbil. Teknikenheten vid F 7 kommer från januari 2016 vara en del av insatsförbanden och börjar nu öva upp sin förmåga att lösa sina underhållsuppgifter i fält.
Jas 39 Gripen dras av lastbil. Teknikenheten vid F 7 kommer från januari 2016 vara en del av insatsförbanden och börjar nu öva upp sin förmåga att lösa sina underhållsuppgifter i fält.
Momentövning som denna har inte gjorts på många år. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Teknikenheten vid F 7 kommer från januari 2016 vara en del av insatsförbanden och börjar nu öva upp sin förmåga att lösa sina underhållsuppgifter i fält.
Underhållstältet förbereds för att ta emot JAS 39 Gripen. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Jas 39 Gripen dras av lastbil. Teknikenheten vid F 7 kommer från januari 2016 vara en del av insatsförbanden och börjar nu öva upp sin förmåga att lösa sina underhållsuppgifter i fält.
Övningen genomfördes under kontorstid men kommer att utvecklas och bli mer komplex vartefter förmågan ökar. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
Teknikenheten vid F 7 kommer från januari 2016 vara en del av insatsförbanden och börjar nu öva upp sin förmåga att lösa sina underhållsuppgifter i fält.
Ett trist tält på utsidan - en fungerande Gripenhangar på insidan. Foto: John Lidman/Försvarsmakten

– Det var länge sedan vi genomförde sådana här momentövningar, säger Stefan Moback, planeringsofficer på 2:a flygunderhållskompaniet. Det var nog omkring 2004 då vi hade våra sista värnpliktiga.

I tältet finns en flygunderhållsplats där förebyggande och avhjälpande underhåll på JAS 39 Gripen kan genomföras. I princip kan samma underhåll som görs i de ordinarie hangarerna göras i tältet: motorbyten, byta stolar och huvar etc.

– Det är ju meningen att vi ska kunna göra samma jobb i tälten som i hangaren, men eftersom vi inte övat på länge får vi börja enkelt och sedan bygga upp vår förmåga, säger Stefan Moback. Och jag ser hur alla är motiverade i och med att vi blir ett insatsförband.

Tälten är ungefär 250 kvadratmeter och 6 meter höga. De förses med el och värme för att ge en bra arbetsmiljö även när det är kallt och blött. Till tältet kopplas specialcontainrar, bland annat för säkerhetsmateriel och personal. Den gamla flygplansfickan där tältet rests har renoverats av 263:e R3-pluton för att ge så bra underlag åt tältet och flygplanet som möjligt.

Fler övningar i planeringen
Flera övningar planeras och kommer innehålla komplexare uppgifter för personalen. Under denna övning görs jobbet på kontorstid och personalen har ingen press i form av yttre hot. Men ju bättre förmågan blir desto mer och svårare uppgifter kan teknikerna få.

– Vi övar inte allt första gången, säger Stefan. Vi kommer att bygga upp övningarnas komplexitet både vad gäller teknik och personal, men vi ska göra det snyggt och med en plan på hur vi kan utvecklas på bästa sätt.