Europeisk helikopterövning i norr

Under en månad har brittiska och österrikiska helikoptrar flugit tillsammans med svenska helikoptrar på Vidselbasen, som en del i en europeisk helikoptertaktikutbildning. Kursen som pågår i två månader inleder i England för att avsluta med andra halvan i Sverige.

Europeisk helikoptertaktikutbildning i Norrbotten 2015.
Europeisk helikoptertaktikutbildning i Norrbotten 2015.
Divisionschef Mike Gallagher återvände för tredje året i rad till Vidsel. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Europeisk helikoptertaktikutbildning i Norrbotten 2015.
Helikopter 14 lyfter medan CH-47 Chinook väntar på sin tur. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

Helicopter Tactics Course genomförs inom ramen för European Defence Agency, EDA, och bygger på ett avtal mellan flera länder i Europa. I år hade Tyskland erbjudit sina platser till Österrike och tidigare år har även Tjeckien deltagit. Kurschefen, divisionschef Mike Gallagher, berättar att intresset är stort från andra länder och kursen som garanterat kommer att gå i sex år till kommer säkert att växa. Observatörer har funnits med från bland annat Belgien, Portugal och Ungern.
– I år var vi cirka 100 personer. Vidsel är stort men begränsningen kommer att bli antalet instruktörer. Tidigare har alla kommit från Storbritannien men i år har vi för första gången två svenska instruktörer.

Simulatorträning i England

För större helikoptrar som deltar, som svenska helikopter 14 och helikopter 16 samt brittiska Chinook som var med i år krävs två instruktörer per helikopter. Instruktörerna utbildas parallellt. Första året man är med, bronsnivå, har de flesta begränsad taktisk erfarenhet och har opererat i miljöer med en låg hotnivå. Andra året har en deltagare silverstatus och kan instruera bronsnivån och tredje året, guldnivå, är man fullvärdig instruktör och kan försvara sig i en högteknologisk hotmiljö mot både jaktflygplan och luftvärn.
– Första månaden i England börjar med en ren föreläsningsvecka där till exempel stridspiloter berättar hur de agerar. Tre veckors teoretisk utbildning avslutat med en vecka i simulatorer. Det ger mig en möjlighet att utvärdera besättningarna så jag ser att de har rätt förutsättningar för att klara den praktiska delen under en månad i Sverige, säger Mike Gallagher.

Avbrott för eftersök

I snitt flyger helikoptrarna två pass, totalt 3-4 timmar, om dagen förutom mot slutet av månaden då uppdagen blir så komplicerade att det behövs en planeringsdag med samtliga besättningar inför varje uppdrag. Det berättar Göran Svedjer, som ingår i en helikopter 14 besättning. De fick för övrigt avbryta ett av sina uppdrag för att i stället hjälpa polisen med ett eftersök av en äldre man som anmälts försvunnen i Gällivaretrakten.

Även om det är två helikoptrar från varje land som deltar flyger man inte landsvis.
– De första två veckorna flyger vi enskilt eller i rote (par) men blandat mellan länderna. För vår del var det bara under sista dagen som vi flög i rote med den svenska helikopter 16, säger Göran Svedjer.

Just blandningen är en av de mest positiva aspekterna med kursen, enligt Mike Gallagher. Man umgås och pratar med varandra dagligen under två månaders tid. På Vidsel finns det ju inte direkt några "distraktionsmoment".
– Vi arbetar också efter "best practice". Vi kan jämföra hur man angriper ett problem i olika länder och så lära av varandra genom att göra på det bästa sättet. Och vi lär oss verkligen mycket av varandra.