En viktig kugge i hjulet

Rätt person på rätt plats, en förutsättning för att lyckas med uppgiften. På regementet, liksom i Försvarsmakten i övrigt, finns det många olika yrken. Alla tillför sin specifika kompetens för att våra krigsförband ska kunna lösa sina uppgifter. Och när en mekaniserad bataljon är igång är det mängder av kugghjul som rullar och för den som är intresserad av teknik finns det många yrken att välja på. En av de som valt den här inriktningen är Martin Jansson som är mekaniker.

Martin Jansson förbereder inför ett motorlyft på ett stridsfordon 90. Foto: Anne-Lie Sjögren/Försvarsmakten
Ute i fält görs en första felsökning Foto: Tobias Petterssson/Försvarsmakten
Om felet inte kan åtgärdas på plats transporteras fordonet iväg för reparation. Foto: Tobias Pettersson/Försvarsmakten

Under övningen Våreld som nyligen genomfördes övades alla delar som ingår i bataljonen, och därför var alla de med teknisk inriktning också med. Olika mekaniker är specialiserade på olika fordon och de understödjer varandra när de jobbar med en annan fordonstyp än den de är bäst på. En av de tjänsterna har Martin Jansson som är specialist på stridsfordon 9040
– Att vara mekaniker i Försvarsmakten innebär att man har ett mycket omväxlande jobb. Ena dagen kan jag sitta och skruva med en bil, nästa göra underhåll på en lastbil och dagen därpå vara ute i fält och skjuta kulspruta.

Varje kompani i bataljonen har en egen driftstödgrupp, DSG, som kan göra enklare åtgärder på kompaniets fordon. När något allvarligare eller större fel inträffar som DSG inte kan lösa själva rycker Martin och hans kollegor ut. De tillhör reparationstroppen på Trosskompaniet och deras uppgift är att stödja övriga bataljonen.
– Under Våreld fungerade vi som en bakre hänvisning för skyttekompaniernas DSG. Även om det händer mycket är det många fler mekaniker med i en större övning, så det blir lite mindre att göra för oss. Vi utförde totalt fyra jobb på vagnar och även någon terrängbil och någon bandvagn, allt från hjulläckage till pansarskott in i vagnen.

Vissa av problemen reparationstroppen löser är fejkade skador för att hela kedjan av teknisk tjänst ska övas. Men det blir också mycket träning på riktiga skador eftersom fordonen går sönder när de körs väldigt hårt under en längre tid som under Våreld.
– För att klara av en mekanikertjänst bör man vara tekniskt intresserad och det underlättar mycket om man är lättlärd. Stridsfordon 90 är ett avancerat system och man blir inte mekaniker över en dag precis, avslutar Martin som efter övningen tar hand om fordonen och reparerar eventuella skador. En del av det arbetet Martin gjorde kunde man följa på regementets Instagram under vecka 23.