Luftbroar och långa lastbilstransporter

Movcon i Mali

Det är lördag och några dagar har gått av den tredje luftbron som Malistyrkans logistikenhet, National Support Element, NSE, i Malis huvudstad Bamako, stöttat. Dagens första TP 84 Hercules lyfter mot Timbuktu om någon timme från Bamakos internationella flygplats. Den är redan lastad och terminalsoldaterna Lennart Rådman och Fredrik Svensson jobbar med att förbereda nästa last.

− Man får göra mycket, säger André Wiik, inte minst lasta, lasta av och flytta gods som går mellan Bamako och Timbuktu. Foto: Jonas Svensson/Försvarsmakten

Luftbroarna bygger på att stora transportplan av typen C 17 eller AN 124 flyger ned gods från Sverige till Bamako där det sedan lastas om till flygvapnets mindre TP 84 Hercules och under några dagar flygs upp till Malistyrkan i Timbuktu. Det är ett effektivt sätt att transportera upp gods som av olika skäl inte körs landvägen med lastbild. Men det blir bråda dagar för hela NSE:t och inte minst för transportplaneraren André Wiik, kallad movcon.

− Man får göra ganska mycket, framför allt är det dokumentationen, cargo manifest och annat som måste gås igenom. Sedan är vi med och lastar och tar emot och lastar av godset som kommer tillbaka och kontrollerar att innehållet stämmer med dokumentationen, säger han.
Han har, som han säger, jobbat med logistik i hela sitt vuxna liv och han har varit ute som förrådschef två gånger i Afrika.
− Jag tycker det är bra att lämna kontoret och inte bara se hemmaplan i Sverige. Man får nya erfarenheter. Problemlösning blir det alltid, men det har sin tjusning att få se ett nytt land på det här sättet, säger André och lägger till att han, precis som kollegan Christina Hästesko, är övertygad om att han har missionens bästa jobb.

NSE:t i Bamako är länken för gods- och persontransporter mellan Sverige och Timbuktu och för en transportplanerar innebär det inte bara att ta hand luftbroarna, utan också att ordna landsvägstranporter. Ett 30-tal har det blivit under tiden i Mali och det är inte som att beställa en frakt hemma i Sverige.

− Beställningen som leder till att jag har en lastbil på plats tar två eller tre dagar och sedan tar transporten upp till Timbuktu mellan tre och fem dagar. Ibland mer. Rekordet är fem veckor, säger han.

− När lastbilen kommer för att lastas ringer chauffören och han pratar franska eller Bambara. Då brukar jag gå till vakten på NSE:t och få hjälp med tolkningen, säger André.
Han och kollegerna kom ned till Bamako i december 2014 och nu är det bara några dagar till det är dags att åka hem.

− Det ska bli jätteskönt att komma hem till familjen och här har jag fått vänner för livet. Jag kommer troligen att åka ut igen eftersom jag jobbar med det jag gör och jag är helt säker på att jag kommer till Mali igen på systemstödsresa, säger han.