Svenska stridsbåtar utanför Mogadishu

Den 13 mars deltog förbandet ME 04 i en logistikoperation strax utanför Mogadishu. Operationen bestod av en transport av två fordon från Djibouti till Mogadishu. Fordonen tillhör den EU-ledda insatsen EUCAP Nestor som arbetar med att stärka säkerheten för sjöfarten i de kustnära staterna runt Adenviken och Indiska oceanen men främst i Somalia.

Den 13 mars 2015 genomförde den svenska och nederländska styrkan en logistikoperation för att transportera två fordon mellan Djibouti och Mogadishu. Fordonen tillhör EUCAP Nestor och EU Naval Force har som sekundär uppgift att stödja EU-ledda insatser i Somalia.

ME 04 är Sveriges fjärde bidrag till EU Naval Force - Operation Atalanta. Bidraget består av två Stridsbåt 90, två Helikopter 15 och stabsofficerare till det sjögående styrkehögkvarteret som baseras på det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt. Styrkan leds av konteramiral Jonas Haggren.
Den 13 mars 2015 genomförde den svenska och nederländska styrkan en logistikoperation för att transportera två fordon mellan Djibouti och Mogadishu. Fordonen tillhör EUCAP Nestor och EU Naval Force har som sekundär uppgift att stödja EU-ledda insatser i Somalia.

ME 04 är Sveriges fjärde bidrag till EU Naval Force - Operation Atalanta. Bidraget består av två Stridsbåt 90, två Helikopter 15 och stabsofficerare till det sjögående styrkehögkvarteret som baseras på det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt. Styrkan leds av konteramiral Jonas Haggren.
EUCAP Nestors högste företrädare i Somalia, Pierre-Aimé Riccio, mötte överstelöjtnant Anders Åkermark på stranden. Foto: Magnus Lindstedt/Försvarsmakten
Som en del av EU Naval Force beredduppgift (secondary support task) levererar fartyget HNLMS Johan de Witt två fordon till EUCAP Nestor. Detta sker genom en logistikoperation mot flygplatsen i Mogadishu. Svenska stridsbåtar agerar platformar för spaning och undersökning av stranden under den förberedande fasen och som närskydd för landstigande delar via den holländska LCU:n (Landing Craft Utility) under genomförandefasen.
Mogadishu International Airport ligger precis i utkanten av staden. Här lyfter och landar både flygplan och helikoptrar hela tiden. Foto: Mats Nyström/Combat Camera/Försvarsmakten
Den 13 mars 2015 genomförde den svenska och nederländska styrkan en logistikoperation för att transportera två fordon mellan Djibouti och Mogadishu. Fordonen tillhör EUCAP Nestor och EU Naval Force har som sekundär uppgift att stödja EU-ledda insatser i Somalia.

ME 04 är Sveriges fjärde bidrag till EU Naval Force - Operation Atalanta. Bidraget består av två Stridsbåt 90, två Helikopter 15 och stabsofficerare till det sjögående styrkehögkvarteret som baseras på det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt. Styrkan leds av konteramiral Jonas Haggren.
Logistikoperationen handlar inte lika mycket om fordonen som om samarbetet mellan de EU-ledda insatserna. Foto: Magnus Lindstedt/Försvarsmakten

Det är hög aktivitet på Mogadishu International Airport. Det är ständigt nya flygplan och helikoptrar som lyfter och landar. De allra flesta är vita och märkta med texten ”FN”. Flygplatsen ligger på stadens östra sida – alldeles intill Indiska oceanen med fri utsikt över havet. Det är ingen ovanlig syn att se fartyg utanför flygplatsen men fredagen den 13 mars skymtar något mer ovanligt. Ett hundratal meter ut i havet passerar en svensk stridsbåt förbi. Det är första gången som Stridsbåt 90 används i Somalia. I inledningsfasen av logistikoperationen används stridsbåtarna för rekognisering och under huvuddelen av operationen agerar de skydd för det nederländska landstigningsfartyget som för fordonden i land med hjälp av en hjullastare.

På landstigningsfartyget finns personal från HNLMS Johan de Witt. Den svenska kontingentsschefen, överstelöjtnant Anders Åkermark, är också med. Han tar sig i land genom att vada. Vattnet når honom upp till midjan. Strax är han framme på stranden och hälsas välkommen av representanter från EUCAP Nestor, European Training Mission – Somalia och Afrikanska Unionens uppdrag  i Somalia (AMISOM).
‒ Vi har understött överlämningen av fordonen med amfibieenheter från Johan de Witt, både svenska och nederländska. På det här sättet knyter vi ihop EUCAP Nestor och EU Naval Force, säger Anders.

Hjullastaren sänker ned fordonen och backar försiktigt tillbaka till det nederländska landstigningsfartyget. En representant från EUCAP Nestor vrider om nyckeln i tändningslåset på ett av fordonen. Det startar direkt. Sakta rullar fordonet bort från stranden. Operationen är lyckad och personalen på stranden beger sig tillbaka till HNLMS Johan de Witt.