Snöröjning dygnet runt

Senaste dygnet har snön vräkt ner, men det stoppar inte fälthållningen på Luleå-Kallax flygplats. Dygnet runt har fälthållningsarbetarna kört sina fordon för att flygtrafiken till och från Luleå ska fungera.

Väntläge. Sop- och blåsmaskinerna väntar på att ett flygplan ska landa innan de kan göra start- och landningsbanan snöfri. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Fälthållningsledaren i friktionsmätbilen mäter bromsvärden som rapporteras till flygledarna i flygledartornet som vidarebefordrar informationen till piloten i flygplanet. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Även övrig yta snöröjs på flygplatsen. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Hjullastare med snöslunga. Kastlängden är cirka 35 meter. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

− De har gjort ett mycket bra jobb, säger fälthållningsledare Jonas Bjärnered.

Enligt en mätning av snödjupet på flottiljen har cirka 40 centimeter nysnö fallit senaste dygnet och på flottiljens krigsbas, Luleå-Kallax flygplats, innebär det enorma snömängder. För att hålla start- och landningsbanan, som är Sveriges längsta, med 3 350 meter snöfri krävs det minutiös planering. Det krävs att extra ytor röjs runt banan för att ha plats för kommande snö under vintersäsongen.

− Vi röjer minst 3 550 meter i längd och 70 meter i bredd trots att banbredden är 45 meter. Sen tillkommer övriga ytor som anslutningsvägar och uppställningsplatser för flygplan, en totalyta på cirka 1,5 miljoner kvadratmeter.

Personalen som arbetar med fälthållningen är indelade i tre skift för att täcka dygnets alla timmar. I varje skift arbetar sex personer med möjlighet att kalla in extra personal. Under senaste dygnet har tolv personer inklusive två fälthållningsledare varit i tjänst.

− Personalen som arbetar här är anställda av Svevia och underställda oss fälthållningsledare. De har många års erfarenhet av snöröjning och är en mycket uppskattad tillgång.

Fälthållningsledarna planerar vilken uppgift som ska genomföras på ett område. För att arbetet ska löpa smidigt så används kommunikationssystemet Rakel. Så fort en uppgift är klar rapporteras detta till fälthållningsledaren.

− Det gäller att ha en bra planering. Vi kör med fem sop- och blåsmaskiner med förare i bredd. De åker fram och tillbaka längs banan för att hålla banbredden snöfri innan start- och landning sker.

Förutom sop- och blåsmaskinerna används hjullastare med snöslunga, hjullastare med fyra till sex meter breda vikplogar och väghyvel på uppställningsplatserna för flygplanen på civila sidan.

I helgen, natten till söndag, väntas nästa ihållande snöfall enligt meteorologerna på flottiljen. Enligt prognosen kommer ytterligare cirka 20 centimeter fram till måndag.

− Stämningen är på topp och vi jobbar vidare, avslutar Jonas Bjärnered.

Karta